Kommentar: Google presser medier til at genoverveje strategier

Med Googles seneste udmelding skæres det igen ud i pap, at medier skal kunne stå i egen ret og ikke opbygge et narkoman-lignende forhold til tech-giganter.
Google har lanceret sin nye søgemaskine-funktion AI Overviews i USA. De sigter efter en bredere udrulning i bl.a. Danmark i løbet af 2024. | Foto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix
Google har lanceret sin nye søgemaskine-funktion AI Overviews i USA. De sigter efter en bredere udrulning i bl.a. Danmark i løbet af 2024. | Foto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix
Af Uffe Jørgensen Odde, Kasper Worm-Petersen og Lasse Charley Pedersen, partnere, Sindri Consult

Kommentar |

Google har lanceret AI Overviews i USA, hvilket på sigt kan true en større del af trafikken for danske medier. 

Lanceringen, der blev annonceret på Googles I/O-konference, og som rulles ud straks, bliver af nogle iagttagere kaldt en ”udgiverdræber”. 

Årsagen er, at Googles seneste træk potentielt ændrer dynamikken på internettet, fordi søgemaskinen ikke længere vil fungere som en portal med links, men som primær kilde til information.

25 år med links er således på vej ud til fordel for generative svar uden synlige kilder.

Udmeldingen var ventet, men det betyder ikke, at den ikke kan komme til at gøre ondt - rigtig ondt - på flere danske medier. Store som små. Brede som nicher.

Jo mere Seo-fokus - jo større risiko

Med Googles brug af generativ AI vil brugere i en ikke så fjern fremtid modtage AI-genererede svar direkte fra Google. En naturlig konsekvens heraf vil være, at trafikken fra tech-giganten til mange medier vil falde betydeligt.

Foreløbige undersøgelser peger på fald i search-trafik på mellem 20 pct. og helt op til mellem 60 og 75 pct. for visse sider. 

Hvor hårdt, de enkelte sider bliver ramt, vil afhænge af, hvor stort fokus, der har været på at optimere indhold efter SEO-keywords, såkaldt søgemaskineoptimering. Jo større SEO-fokus, der hidtil har været, jo større er risikoen for trafiktab.

Og selv om Google selv oplyser, at man fortsat vil sende værdifuld trafik til udgivere, er der stadig grund til bekymring for, hvordan disse nye AI-søgninger vil påvirke medier.

Det er samtidig værd at bemærke, at Google understreger, at man agter at videreudvikle AI Overviews og tilføje markant flere funktioner, så brugerne kan få endnu flere svar direkte hos Google - og dermed sende endnu mindre trafik videre til medier.

Ikke nok med mange brugere

Denne udvikling presser medier til at genoverveje deres strategier. Tidligere har udgivere kunnet drage fordel af trafik fra Google og andre søgemaskiner.

Fag- og nichemedier, der har til formål at informere specifikke grupper, har på grund af bredere interesse fra befolkningen, scoret masser af trafik fra Google. Det har føltes godt i maven, når blikket er faldet på dashboardet, men det er en farlig strategi at forfølge i 2024.

I stedet bør alle medier tilpasse sig den nye virkelighed.

For med Googles nye udmelding er det endnu engang skåret ud i pap, at det ikke længere er nok at fokusere på at tiltrække mange brugere. I stedet bliver det stadig vigtigere at opbygge dybe relationer og levere relevant og værdifuldt indhold direkte til kernebrugerne.

Bemærk ordet kernebrugeren.

Bliv verdensmester på hjemmebanen

For i den nye virkelighed bliver alle de brugere, der kun lige kigger forbi, endnu mere ligegyldige, end de var i forvejen. 

Indtil nu har en del medier været glade for dem, fordi det altid er rart at have mange læsere. Men det korte og det lange er, at det kan være flygtigt at have mange brugere. Færre, loyale brugere er mere værd.

Derfor kalder den nye virkelighed på en ændring i tilgangen til indhold og en dybere forståelse af, hvad der virkelig betyder noget for kernebrugerne.

Med den stigende konkurrence fra AI-drevne søgemaskiner er det vigtigere end nogensinde før at levere unikt og værdifuldt indhold og opbygge stærke relationer på egne kanaler og platforme.

Når alt det andet er truet, skal man være verdensmester på hjemmebane. Nyhedsbrevene, sitet osv. skal være best in class. Punktum.

Det sætter Googles udmelding to fede streger under.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu