Formand i JP/Politikens Hus fratræder

Peter Bartram stopper som følge af ”uenighed om virksomhedens strategi”.
Foto: Philip Hoepner/APPR/Ritzau Scanpix
Foto: Philip Hoepner/APPR/Ritzau Scanpix

Formand for koncernbestyrelsen i JP/Politikens Hus Peter Bartram stopper på posten som følge af uenighed om koncernens strategi.

Det sker få uger inden Peter Bartrams toårsdag på posten, som han tiltrådte 1. april 2022, efter at have været næstformand i bestyrelsen og i Jyllands-Postens Fond siden 2017. Han blev del af Jyllands-Postens Fonds bestyrelse i 2008.

”Årsagen til Peter Bartrams afgang er uenighed om virksomhedens strategi,” fremgår det af en meddelelse, der har formændene for koncernens to ejerselskaber - Politiken Holding og Jyllands-Posten Holding Lars Munch og Jørgen Ejbøl - som afsendere.

Næstformand Raoul Grünthal udnævnes i den forbindelse til fungerende formand. Han var i en årrække frem til 2021 koncerndirektør i den store norske koncern Schibsted. Han var dengang bl.a. ansvarlig for den svenske del af Schibsted-forretningen, hvilket inkluderede ansvar for Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra begge formænd. Jørgen Ejbøl afviser kategorisk at kommentere sagen, mens det endnu ikke har været muligt at få kontakt til Lars Munch.

Droppet og opdateret strategi

Kort tid efter årsskiftet var Peter Bartram som formand ansigtet på, at JP/Politikens Hus sløjfede den hidtige vækststrategi frem mod 2025 før tid.

Strategien, der havde som slutmål at nå en omsætning på fem mia. kr., blev droppet til fordel for en ny, treårig plan med øget fokus på digital udvikling og kunstig intelligens. Vækststrategien blev droppet, efter to år, hvor omsætningsvæksten ikke havde stået mål med forventningerne.

Den landede sidste år på godt 3,8 mia. kr., mens målet for andet år i træk var fire mia.

Toplinjen har særligt været tynget af sløj vækst i de tre kerneforretninger Jyllands-Posten, Ekstra Bladet og Politiken.

De tre dagbladstitler bokser med samme udfordringer som et bredt udsnit af traditionelle medieforretninger illustreret af behovet for nedskæringsrunder som følge af forhøjede omkostninger til printaviserne samt et slunkent annoncemarked.

Den nye strategi, som der ifølge meddelelsen er ”uenighed om,” har bl.a. resulteret i oprettelsen af nye afdelinger inden for digital og kommerciel udvikling, hvor ressourcerne på dagbladene skal udnyttes mere på tværs af koncernen.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu