Googles chatbot lanceres på dansk - AI får større rolle i søgemaskine

Googles chatbot Gemini Advanced kommer i en dansk sprogudgave, mens den samtidig opgraderes markant.
Tirsdag havde Google udviklerkonference i Californien. Den kastede flere AI-nyheder af sig. | Foto: Glenn Chapman/Ritzau Scanpix
Tirsdag havde Google udviklerkonference i Californien. Den kastede flere AI-nyheder af sig. | Foto: Glenn Chapman/Ritzau Scanpix
af ritzau og Rasmus Lange

Hidtil har Googles chatbot Gemini Advanced kun været tilgængelig i Danmark med engelsk sprog, men Google lancerer nu chatbotten på dansk.

Det oplyser Google i en pressemeddelelse efter tirsdagens udviklerkonference i Californien.

Ud over at udkomme på dansk opgraderes chatbotten til at køre på Googles nyeste og mest avancerede sprogmodel, Gemini 1.5 Pro.

Den opgradering kommer til at give nye muligheder. Blandt andet vil Gemini Advanced kunne give opsummeringer, svar og feedback på op til 1.500 PDF-sider.

Dertil vil chatbotten kunne sammenholde argumenter og konklusioner på lange forskningsartikler og bøger.

Nyhederne om Gemini Advanced kommer, efter at tjenesten for få uger siden blev opgraderet til at tale direkte sammen med Googles øvrige populære tjenester som Maps, Gmail og YouTube.

Ved tirsdagens konference kunne Googles direktør, Sundar Pichai, også løfte sløret for det, der beskrives som den største opgradering af Googles søgemaskine i 25 år.

AI får større rolle i søgemaskine

Google implementerer nemlig ”AI overviews”, som betyder, at kunstig intelligens (AI) vil få en voksende rolle på Googles søgemaskine.

Googles søgeresultater vil fremover indeholde en AI-oversigt i toppen over søgeresultaterne på Google. På den måde vil den kunstige intelligens hjælpe med at besvare de mange Google-søgninger på søgemaskinen.

Hvordan AI påvirker Googles søgemaskine er noget, som bl.a. sportsmediekoncernen Better Collective holder et vågent øje med. Jan Birkemose, chefredaktør og stifter af Medietrends, har til MediaWatch beskrevet, hvordan generativ AI i søgemaskiner udfordrer en væsentlig kilde til mediers trafik, når den generative AI kan give svar på spørgsmål direkte i søgemaskinen i stedet for at føre brugeren videre til et mediesite.

”Medier lever af trafik og eksponering. Og hvis brugerne ikke længere behøver at lande hos mediet, så mister de noget, der er fuldstændig fundamentalt for deres overlevelse. Det gælder, uanset om man lever af at sælge annoncer eller abonnementer,” sagde Jan Birkemose.

Ifølge Google vil AI Overviews hjælpe søgemaskinen med at blive markant mere effektiv og velorganiseret for forbrugerne.

”Jeg er begejstret over, at vi nu kan lancere denne moderniserede oplevelse ”AI overviews” til alle i USA i denne uge,” siger Googles adm. direktør, Sundar Pichai, på konferencen i Californien ifølge NTB.

Sundar Pichai forklarede desuden, at de nye funktioner på søgemaskinen også vil blive tilgængelige i andre lande på et senere tidspunkt.

Ifølge Googles pressemeddelelse kommer funktionen også til Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu