Danske medier holder skarpt øje med Googles AI-søgemaskine

Hos Videnskab.dk forbereder man sig på ”et vildt ridt.” Også hos Better Collective, Bonnier Publications og Story House Egmont bliver Googles AI Overviews fulgt tæt.
”Selvfølgelig er det en udfordring," siger Bonnier Publications' indholdsdirektør om Googles AI Overviews. | Foto: Bonnier Publications
”Selvfølgelig er det en udfordring," siger Bonnier Publications' indholdsdirektør om Googles AI Overviews. | Foto: Bonnier Publications

Når verdens største søgemaskine Google omkalfatrer sin platform, så giver det rystelser i hele internettets økosystem.

Derfor bliver der også hos flere danske mediehuse holdt et vågent øje med, hvilken indflydelse Googles lancering af de såkaldte AI Overviews får på mængden af søgetrafik fra Google.

AI Overviews er en udvikling af Googles søgemaskine, så brugeren i en række tilfælde i toppen af søgefeltet får leveret en svar baseret på kunstig intelligens. Det udfordrer medier, fordi det sænker incitamentet til, at brugeren klikker sig videre ind på et medies site, hvilket fører til mindre trafik.

AI Overviews er i første omgang blevet lanceret i USA, men skal udrulles til mere end en milliard brugere i løbet af i år - og dermed nok også i Danmark. Et af de medier, der holder særligt øje med udviklingen, er Videnskab.dk. Videnskabsmediet får omkring halvdelen af sin trafik fra Google, fortæller nyhedsredaktør Jonas Salomonsen til MediaWatch.

”Vi er fortsat et ungt medie, som mange ikke har opdaget. De fleste, der opdager os, er ved at finde os på Google,” siger Jonas Salomonsen.

”Så det betyder enormt meget for os og danskernes mulighed for at finde Videnskab.dk, når Google ændrer i sine algoritmer. Vi ser på det med meget stor spænding. Vi aner ikke endnu, hvad det kommer til at betyde, og der er mange spekulationer. Men vi er ved at spænde sikkerhedsselen og forbereder os på et vildt ridt,” siger han.

Tipsbladet-ejer får mange Google-besøgende

Et andet sted, man følger udviklingen tæt, er hos sportsmediekoncernen Better Collective, fortæller adm. direktør Jesper Søgaard.

Koncernen ejer sportsmedie- og bettingsites på flere kontinenter, men er stiftet i Danmark og har domicil i Indre København. Selskabet ejer bl.a. det danske sportsmedie Tipsbladet. 

Better Collectives medier får ”rigtig mange besøgende” fra søgemaskiner, forklarer Jesper Søgaard, hvorfor han anser det som vigtigt, at selskabet følger de ”trends, der er i forbrugeradfærden.”

”For alle de sportsmedier, vi ejer rundt om i verden, er Google en væsentlig aktør for os. Det er meget tidligt at sige, hvad effekten bliver. Jeg har bemærket på sociale medier, at der er mange brugere, der skal vænne sig til det og har lidt svært ved det. Men det er stadig for tidligt at sige,” siger Jesper Søgaard.

Jesper Søgaard er adm. direktør i børsnoterede Better Collective, som bl.a. ejer Tipsbladet. | Foto: Pr/better Collective
Jesper Søgaard er adm. direktør i børsnoterede Better Collective, som bl.a. ejer Tipsbladet. | Foto: Pr/better Collective

Indholdsdirektør i magasinhuset Bonnier Publications Elisabeth Halmø mener, at ændringer i tech-koncernernes algoritmer længe har været noget, der har udfordret medieudgivere. Derfor kommer AI Overviews ikke bag på hende.

”Vi følger ændringerne tæt. Men den eneste konstant gennem en del år har været, at der hele tiden kommer ændringer i algoritmen (hos Google og Facebook, red.). Så det er noget, vi har forventet - og forventer endnu mere af nu i lyset af Google Search,” siger hun.

Mere aktualitetsindhold

Jonas Salomonsen fra Videnskab.dk forklarer, at han har holdt møder med repræsentanter fra Google, der har forsikret ham i, at AI Overviews indflydelse på trafikken ”ikke bliver så slem.”

Ligesom en lang række andre medier har Videnskab.dk mærket, at trafikken i den seneste tid er faldet via Facebook, efter platformen har nedprioriteret nyhedsindhold. Derfor er det også for mediet et vigtigt fokusområde at styrke sine egne kanaler.

”Vi har investeret voldsomt i et nyt webdesign og er i gang med at udvikle vores journalistiske formater, så man i endnu højere grad som bruger har lyst til at vende tilbage til Videnskab.dk,” siger han og fortsætter:

”Vi kommer til at satse mindre på Google-optimerede evergreens og mere på aktuelt indhold og faste formater. Vi har også fokus på nyhedsbreve, hvor man har en kanal, man selv er i kontrol med, og som ikke er afhængig af tech-giganter.

Ifølge Dansk Online Index havde Videnskab.dk i maj 1,5 mio. sidevisninger og knap 618.000 besøg. Ifølge nyhedsredaktør kommer omkring halvdelen af mediets trafik via Google. | Foto: Videnskab.dk.
Ifølge Dansk Online Index havde Videnskab.dk i maj 1,5 mio. sidevisninger og knap 618.000 besøg. Ifølge nyhedsredaktør kommer omkring halvdelen af mediets trafik via Google. | Foto: Videnskab.dk.

Hos Story House Egmont mener direktør for Consumer Magazines Frank Vilstrup, at man som mediehus må være indstillet på, vilkårene konstant ændrer sig, og når det er nødvendigt, tilpasser magasinhuset sin metode og ageren. 

Han forklarer i en skriftlig kommentar, at Story House Egmont holder nøje øje med udviklingen af AI Overviews, herunder også hvilke konsekvenser det vil have for trafikken til magasinhusets sites.

”Sidste år oplevede vi, og mange andre medier, et markant fald i trafikken, da Facebook ændrede deres algoritmer. Her måtte vi justere måden, vi anvendte den kanal på, hvilket betød, at vi efter nogen tid kom tilbage på sporet med betydelig trafik fra Facebook. Det er den samme tilgang, vi vil have til AI Overviews – altså forstå at arbejde bedst muligt med de vilkår, der nu engang er gældende i markedet,” skriver Frank Vilstrup.

Styrke direkte kanaler

For nichemedier som Bonnier Publications’ med en relativ smal målgruppe er det i lyset af udviklingen endnu mere afgørende at opbygge en direkte forbindelse til målgruppen selv, som ikke er afhængige af trafik fra tech-platforme som Google eller Facebook, mener Elisabeth Halmø.

”Vi skal ikke give nøglerne til butikken fra os til tech-giganterne. Så trafikken til vores medie skal være baseret på et miks af direkte trafik og henvisninger fra andre platforme,” siger hun.

Elisabeth Halmø er indholdsdirektør i Bonnier Publications. | Foto: Pr/bonnier Publications
Elisabeth Halmø er indholdsdirektør i Bonnier Publications. | Foto: Pr/bonnier Publications

Bonnier har for nyligt relanceret sit onlinemedie for kvinder, woman.dk, for at opbygge ét stort digitalt medie for målgruppen frem for at have indholdet spredt ud på flere medier. Mediet er indtil videre alene finansieret af annoncer, hvilket betyder, at høj trafik til mediet er afgørende.

Det får dog ikke direktøren til at vakle ved beslutningen om dén forretningsmodel.

”Selvfølgelig er det en udfordring. Det er det for alle medier, der ikke har et meget solidt fundament af stabil, direkte trafik. Det eneste, vi kan gøre som mindre udgivere, er at være bevidste om det, blive ved med at lave indhold, brugerne vil have, og dyrke den direkte kontakt til vores læsere for at gøre den så stærk som muligt,” siger Elisabeth Halmø.

For Jesper Søgaard og Better Collective er det alfa og omega at have stærke selvstændige medietitler.

”Jeg tror grundlæggende på, at stærke brands har en væsentlig rolle i fremtidens medielandskab. Vi betragter brugerloyalitet som den væsentligste diversificering af vores forretning,” siger han.

Sammenhold

AI Overviews stiller også medierne i et ”kæmpe dilemma” om, hvorvidt de skal indgå i Googles AI-svar, har medieanalytiker Jan Birkemose påpeget.

Ønsker medier ikke at være en del af svaret, kan de vælge at blokere for Googles såkaldte web crawler, der er det digitale værktøj, der høster tekstindhold på nettet, som indgår i AI-modellerne.

Forbyder medierne, at Googles web crawler kan dele indholdsbidder fra mediernes sites, får det dog ifølge The New York Times den konsekvens, at mediernes links dukker op uden nogen beskrivelse, hvilket betyder, at færre vil klikke på dem.

AI Overviews blev præsenteret i midten af maj. I første omgang er det blevet lanceret i USA. | Foto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix
AI Overviews blev præsenteret i midten af maj. I første omgang er det blevet lanceret i USA. | Foto: Jeff Chiu/AP/Ritzau Scanpix

Alternativt kan medierne fravælge at blive indekseret af Google, hvilket vil betyde, at de slet ikke indgår i søgemaskinens resultater.

Danske mediers tilgang til træning af kunstig intelligens har over en bred kam været klar, hvor den overvejende del af danske medier har valgt at blokere for Open AI’s web crawler, der bruges til at træne ChatGPT.

Medierne har i regi af forhandlingsorganisationen DPCMO ligeledes dannet fælles front ved at pulje sine individuelle rettigheder til licensering af retten til tekst- og datamining i organisationen. 

Også når det kommer til Googles AI Overviews og andre AI-modeller er det Jonas Salomonsens opfattelse, at de danske medier står stærkest i samlet front.

”Vi kommer til at stå sammen med alle de andre danske medier og forventer, at Google stiller op til en forhandling om, hvordan det her skal foregå på en måde, så det hænger sammen for alle parter,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu