Medier klager på ny over Meta på grundlag af stærkere EU-regler

DPCMO har på mediers vegne forgæves anmodet om adgang til data, som mediers indhold genererer på Meta-platforme. 
Linkedin bør pålægges at forsyne DPCMO med alle relevante oplysninger om brugeres upload og deling af mediers indhold på platformen, mener direktør Karen Rønde. | Foto: Privatfoto
Linkedin bør pålægges at forsyne DPCMO med alle relevante oplysninger om brugeres upload og deling af mediers indhold på platformen, mener direktør Karen Rønde. | Foto: Privatfoto

Den relativt nye EU-lovpakke Digital Markets Act (DMA) stiller særlige krav til såkaldte gatekeeper-platforme, og det har givet rettighedsorganisationen DPCMO blod på tanden i forhold til at klage over Meta, der bl.a. ejer Facebook og Instagram. Det oplyser DPCMO’s direktør, Karen Rønde.

Organisationen har afleveret en ny klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som inkluderer flere punkter fra en tidligere klage over påståede ændringer i algoritmen, der styrer brugeres feeds på Facebook, som ifølge DPCMO har fået flere mediers trafik fra det sociale medie til at dykke.

Klagen er sendt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som med DMA’en har fået nye beføjelser til at regulere indtil videre seks store platformsejere - herunder Meta - ud fra strengere krav end andre aktører på det digitale marked i EU. Det skal sikre fair markedsvilkår i det digitale, hvor gatekeeperne ifølge EU-reglerne har en unik position som bindeled mellem virksomheder og forbrugere.

”Vi ønsker, at konkurrencemyndigheder i Danmark og EU sikrer, at en gatekeeper som Meta ikke fortsat opnår konkurrencemæssige fordele på bekostning af danske medier og danske virksomheder, som benytter Metas platforme,” skriver Karen Rønde i et svar til MediaWatch.

Vil have indsigt i data

DMA’en giver principielt myndighederne beføjelse til i sidste ende at udstede bøder til platforme, der overtræder reglerne på op til 20 pct. af deres globale omsætning.

”Vi ønsker, at myndighederne snarest igangsætter en undersøgelse af Metas forretningsvilkår og praksis, så den af os påståede retsstridige praksis kan ophøre,” skriver direktøren.

Konkret mener DPCMO bl.a., at Meta opstiller ulovlige barrierer, sådan at danske medierne ikke kan få indsigt i data om fx deres indholds såkaldte reach på Facebook. Det er ifølge organisationen i strid med regler om transparens i DMA’en.

Den nye klage kommer omkring otte måneder efter, at DPCMO sendte en lignende klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - dengang med udgangspunkt i EU’s Platform-to-business-forordning (P2B). DMA’en stiller dog som sagt skarpere krav til de store platformsejere, og derfor giver organisationen den nu et nyt skud.

”Vi har inkluderet klagepunkterne fra P2B-klagen i DMA-klagen. Da myndighedernes fokus (både i DK og i EU) nu er på DMA, som alle ønsker skal virke og effektivt sikre fair konkurrence, har vi valgt at teste denne forordning,” skriver Karen Rønde og kommentere ikke ydereligere, hvad status er på den første klage.

Klagen skal dels give DPCMO-medlemmerne indsigt i data, men den skal også vise, at de seks store digitale platforme ikke er for store til at kunne ”tøjles”, skriver direktøren til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu