OpenAI lander den ene medieaftale efter den anden og lover mere kontrol til medierne

”Hvis ikke vi kan vise jer værdien af at være en del af vores forretning, så er der mulighed for at vælge ikke at være med,” sagde chef for mediepartnerskaber under World News Media Congress.
Under et oplæg fra Varun Shetty, OpenAI's chef for mediepartnerskaber, på den internationale mediekonference World News Media Congres, blev det mandag understreget, at målet for ChatGPT-ejeren er at være en samarbejdspartner, ikke en fjende, for medierne ved bl.a. at gøre ”nyhedsmediers indhold mere tilgængeligt for mediernes brugere”. | Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Under et oplæg fra Varun Shetty, OpenAI's chef for mediepartnerskaber, på den internationale mediekonference World News Media Congres, blev det mandag understreget, at målet for ChatGPT-ejeren er at være en samarbejdspartner, ikke en fjende, for medierne ved bl.a. at gøre ”nyhedsmediers indhold mere tilgængeligt for mediernes brugere”. | Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix

Budskabet var klart, da chef for mediepartnerskaber for et af de helt store AI-selskaber fandt vej til mediekongressen World News Media Congress mandag eftermiddagen på Tivoli Hotel i København.

I sin omtrent 25 minutter lange talte understregede OpenAI-chefen Varun Shetty, at ChatGPT-ejeren ønsker at være en samarbejdspartner for medierne - og ikke en fjende.

Hans oplæg fulgte i slipstrømmen på rækken af nye samarbejdsaftaler med internationale medieselskaber, OpenAI i de seneste uger har underskrevet.

Senest med News Corp., der står bag bl.a. The Wall Street Journal og The New York Post, medieplatformen Reddit, People-udgiveren Dotdash Meredith og The Financial Times i maj.

Aftalen med News Corp er kun fem dage gammel og indebærer retten til at vise News Corp mediers indhold i forbindelse med svar til brugere af chatbotten samt til at ”optimere produktet”.

OpenAI får adgang til opdateret nyhedsindhold samt arkivmateriale fra News Corps store titler, herunder The Wall Street Journal, The Times, The Sun og The New York Post.

AI-selskabets fokus på at etablere mediepartnerskaber har været tydeligt i 2024 med indgåelse af aftaler med bl.a. tyske Axel Springer og franske Le Monde, siden ChatGPT’s gennembrud også har ført til diskussioner om brud på medieselskabers ophavsret til deres indhold. Det er kendt, at sprogmodellen er trænet på materiale fra bl.a. nyhedsmedier og forlag.

Men hvordan medievirksomheder kan få betaling for brugen af deres indhold, i hvilket omfang, medieindholdet kan og bør bruges i forbindelse med udviklingen af bl.a. chatbots, samt hvad værdien af indholdet er, fylder tiltagende på den internationale mediescene. 

Det stod også klart, da Varun Shetty som en af de sidste oplægsholdere på den internationale mediekongres trak flere tilskuere til Vandsalen i på Tivoli Hotel i København, end der var gjort plads til.

Et værktøj til udbredelse

Hans oplæg handlede om, hvordan OpenAI og ChatGPT kan bruges som samarbejdspartner for medierne. Ambitionen er bl.a. at gøre ”nyhedsmediers indhold mere tilgængeligt for mediernes brugere”. Flere AI-værktøjer kan understøtte dette, som adskillige danske medier allerede har taget hul på at bruge.

Som et forsøg på at imødekomme en del af medievirksomheders kritik af udnyttelsen af deres indhold til chatbotten har OpenAI tidligere i maj annonceret et kommende værktøj døbt Media Manager.

Det skal give udgivere mulighed for bedre at kontrollere, hvordan indhold bruges til at træne den kunstige intelligens. Bl.a. ved at give mulighed for at markere ophavsretsbeskyttet materiale samt specificere i hvilken kontekst, indhold må benyttes. 

Det er fortsat under udvikling, i samarbejde med indholdsskabere og myndighederne, og det er først i 2025, at OpenAI forventer at lancere værktøjet.

Forretningsmodellen for medier

Planen fra OpenAI’s side er at etablere en maskine, hvor det bliver muligt for brugere at både blive dagligt opdateret på nyhedsbilledet fra verden omkring dem ”samt forklare tyngdekraften for en 5-årig”, som Varun Shetty formulerede det.

Med andre ord skal søgemaskinen i fremtiden give komplette svar på brugeres spørgsmål frem for søgeresultater - en melding, der også er udgået fra Google, og som spås at få stor betydning for nyhedsmediers forretning.

”Vi vil gerne kunne svare på spørgsmål, som brugerne (af ChatGPT, red.) har og samtidig drive trafik til medierne. Det er det langsigtede mål,” fortalte Varun Shetty.

Hvordan medierne kommercielt set får noget ud af dén plan, var blandt spørgsmålene, som blev stillet efter det omtrent 25 minutter lange oplæg, der efterlod fem minutter til spørgsmål fra mediecheferne i salen. Det skal ses i kontekst af, at medier i mere end et årti har set annoncekroner forsvinde til bl.a. Googles søgemaskine og digitale annonceunivers.

Varun Shetty gjorde det klart, at ChatGPT ikke planlægger at hente indtægter fra annoncer, men alene vil basere sin forretning på abonnementsbetaling. Det er en åbenlys stor adskillelse fra Google og Metas forretningsmodeller, men om det vil være nok til at få medievirksomheders og OpenAI’s interesser til at mødes står ikke klart. 

”Hvis ikke vi kan vise jer værdien af at være en del af vores forretning, så er der mulighed for at vælge ikke at være med,” lød det fra partnerskabschefen, der også gjorde det klart, at OpenAI ikke har mulighed for at indgå aftaler med alle mediehuse i verden, hvilket efterlod et ligeledes uklart billede af, hvordan selskabet ellers vil indgå kommercielle samarbejder i bred forstand med nyhedsmedier.

Værdien af indhold

Trods spørgsmål fra de fremmødte mediefolk til, hvordan OpenAI planlægger at betale for indholdet, som flere medievirksomheder mener, at selskabet uretmæssigt har brugt til at træne ChatGPT på, afviste Varun Shetty at gå ind i sagen med henvisning til, at det er en juridisk sag, der er under behandling.

En gruppe avishuse har i foråret anlagt sag mod OpenAI og Microsoft for brud på ophavsretten i den forbindelse, ligesom New York Times i slutningen af 2023 har gjort det samme. Flere forfattere har ligeledes anlagt sag for brud på deres ophavsret.

Og når det kommer til, hvordan OpenAI planlægger, at medier får kommerciel værdi ud af samarbejder, lød meldingen, at selskabet ”tror stærkt” på værdiskabelse til medierne ved de links og den trafik til nyhedssiderne selv, som det efter planen vil generere. De nærmere finansielle detaljer knyttet til de nu etablerede mediepartnerskaber på den internationale mediescene er ikke offentliggjort.

På dansk grund har medieselskaber også taget bestik af situationen og AI’s nye rolle i samfundet. Torsdag samlede en række danske medier sin forhandlingsret om ret til tekst- og datamining - der bl.a. handler om udnyttelse af nyhedsmediers indhold til træning af AI - under den kollektive forvaltningsorganisation DPCMO.

Dermed kan DPCMO nu forhandle med bl.a. OpenAI på vegne af den samlede organisations medlemmer, der tæller de fleste medievirksomheder i Danmark.

”Vi vil kunne lægge langt større pres på fx OpenAI, end hvis hvert enkelt mediehus står alene,” sagde direktør Karen Rønde i den forbindelse.

Da moderatoren slutteligt måtte lukke ned for spørgsmål fra de fremmødte til Varun Shetty mandag eftermiddag, var branchens spørgelyst ikke forduftet. Da OpenAI-chefen fandt vej ned ad scenen, var det ikke uden, at en kreds af mediefolk hurtigt samlede sig omkring ham efterfølgende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu