Aller Media skærer bureau fra for at skærpe fokus på medierne

Topchef Charlotte Riparbelli bekræfter afvikling af bureauaktiviteter i datterselskaber.
Aller Media stopper bureauaktiviteter i Danmark. | Foto: Pr Aller Foto og Video
Aller Media stopper bureauaktiviteter i Danmark. | Foto: Pr Aller Foto og Video

Det har været særdeles svære tider for Aller Medias forretninger inden for bureauservices såsom sponsoreret indhold, contentudvikling og native advertising de seneste år.

Gennem flere år er bureauforretningen OTW løbende lagt om og skåret til. Derudover har knopskydningen med bureauet Heartbeats Studios under det digitale medieselskab Heartbeats i begyndelsen af 2022 vist sig vanskeligere at få op at flyve end håbet, og Heartbeats har givet millionunderskud de seneste år.

Nu har Aller Media valgt at tage konsekvensen heraf. Fredag eftermiddag kunne mediet Markedsføring fortælle, at bureauet OTW blev lukket, hvilket har medført ti afskedigelser, ligesom der er opsagt seks medarbejdere i Heartbeats.

Skærpet fokus

Beslutningen bliver bekræftet og uddybet over for MediaWatch af adm. direktør i Aller Media Charlotte Riparbelli. 

Blad- og magasinhuset har besluttet at afvikle forretningerne inden for de udfordrede bureauaktiviteter og alene fokusere på de publicistiske udgivelser fremover.

”Vi har valgt at skærpe vores fokus på medieforretningen, der gennem de seneste års digitalisering har opnået nogle stærke positioner i det danske medielandskab. Det skærpede fokus betyder, at vi fremover udelukkende kommer til at fokusere på at drive og udgive mediet heartbeats.dk, som en del af medieforretningen, og at bureau-delen i Heartbeats lukkes ned,” skriver Charlotte Riparbelli i en mail.

Heartbeats’ kommercielle aktiviteter inden for branded content og native bliver videreført i Aller Medias salgsafdeling, hvor også tre medarbejdere, der hidtil har været i Heartbeats, flytter med over.

Charlotte Riparbelli peger på, at de ændrede markedsvilkår, der især handler om, at annoncemarkedet er faldet, og at medlemskommunikation har skiftet form og platform, særligt har ramt OTW og Heartbeats’ bureau-arm, hvilket har gjort det ”endnu mere vigtigt med et skarpt fokus og en tydelig prioritering af vores medieforretning”.

I den forbindelse har mediet Heartsbeats stadig en berettigelse, fortæller hun.

”Vi tror på, at de fortsat kan gøre en forskel.” 

Farvel til bureausatsningen

Alle aktiviteter under OTW, der dækker over design- og contentudvikling af eksempelvis medlemsmagasiner, bliver afviklet. Det er dermed et endeligt punktum for Allers skiftende kurs inden for bureausatsningen gennem mere end 15 år.

I efteråret 2021 var bemandingen i contentbureauet OTW reduceret til godt 30 medarbejdere, efter at koncernen tidligere har været blandt de største aktører inden for content marketing.

Det var koncernen med de to bureauer AllerCP, der blev etableret i 2008 som et reklamebureau med specialisering i branded content, og så OTW, der blev skabt under navnet Datagraf omkring 2014 som led i opbygning af et nordisk forretningsområde inden for media marketing-service. Datagraf havde i sin storhedstid i nærheden af 100 medarbejdere.

De to bureauer blev i 2019 smeltet sammen under OTW-brandet med 75 medarbejdere fordelt mellem København og Aarhus. Siden er der løbende skåret ned i bemandingen. I 2021 blev der gennemført en ny omlægning af selskabet for at forbedre indtjeningen, men så sent som i seneste regnskabsår trak bureauet igen Allers resultat ned ”i væsentlig grad”.

”OTW har igennem flere år været en stærk partner for flere virksomheder og medlemsorganisationer omkring udvikling og design af medlemsmagasiner til print og digital. Tiden er dog inde til, at vi skærper vores fokus på at sikre faglige og kommercielle synergier, der kan skabe værdi for vores medieforretning,” skriver Charlotte Riparbelli.

Det er ikke mere end et år siden, de to bureau-forretninger blev lagt ind under Aller Medias samlede bureaugruppe Ahead Group, der også er etableret i søstermarkeder. Men nu har topledelsen altså besluttet at trække stikket fuldstændig på forsøget med at vende den negative udvikling i den del af forretningen.

Direktør Heine Jørgensen, der blev sat i spidsen for indsatsen med at etablere Ahead Group for ni måneder siden, fortæller til mediet Markedsføring, at selskaberne ikke har været gode nok til at transformere forretningen i takt med, at medlemskommunikation er flyttet fra print.

”(...)vi har ikke været gode nok til at omstille os rettidigt og transformere vores rådgivning til andre kanaler. Det skulle vi være startet på for længe siden,” siger han til mediet. 

Han fortsætter i Aller Media, hvor han træder ind i direktionen og bliver CSO.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu