Radio4-direktør vil have flere penge ud af podcastreklamer eller droppe dem

Vært på Radio4-program har kritiseret, at der var en betting-reklame forud for investeringspodcasten. Det medgiver radiodirektøren, der fik reklamen fjernet.
Nikolai Thyssen tiltrådte i starten af året som adm. direktør og ansv. chefredaktør for Radio4. Han har siden sin tiltrædelse varslet omfattende ændringer på radiostationen. | Foto: Agnete Schlichtkrull
Nikolai Thyssen tiltrådte i starten af året som adm. direktør og ansv. chefredaktør for Radio4. Han har siden sin tiltrædelse varslet omfattende ændringer på radiostationen. | Foto: Agnete Schlichtkrull

Public service-radio og reklamer har historisk set ikke rimet med hinanden i Danmark. 

Kontrasten mellem de to er kommet i fokus omkring den offentligt finansierede kanal Radio4, efter at det er faldet vært på programmet ”Overskud” Sofie Østergaard for brystet, at der før en episode af programmet er blevet afspillet en betting-reklame.

”Synes egentlig ikke det er rart, at jeg og mine gæster uden samtykke, pludselig skal være reklamesøjle, og at det så er et online-casino er jo fuldstændig hen i vejret,” skriver hun i et offentligt opslag i Facebook-gruppen, der er tilknyttet programmet, hvor hun desuden stiller sig undrende over, hvorfor der i det hele taget skal være reklamer.

Til Ekstra Bladet har værten for investerings-podcasten uddybet:

”Reklamer for betting og online-casinoer er omtrent så langt væk fra det, jeg står for, som det overhovedet kan komme. Jeg har ikke lyst til at starte en konflikt med Radio 4, som jeg har haft et rigtig godt samarbejde med, men samtidig har jeg følt mig nødsaget til at slå fast, at det på ingen måde er noget, jeg kan stå inde for,” siger Sofie Østergaard til Ekstra Bladet.

Kun på podcasts

Ansv. chefredaktør og adm. direktør på Radio4 Nikolai Thyssen, understreger overfor MediaWatch, at det udelukkende er on demand-versionen af stationens programmer, at der bliver afspillet reklamer før Radio4’s programmer, og altså ikke på FM-fladen.

Det er kun på et mindre udvalg af podcasts og kun på tredjepartsplatforme, at der bliver afspillet reklamer før programmerne, fortæller han.

Det er en del af et samarbejde med Podads, og det er altså ikke noget nyt, at der fremgår reklamer omkring Radio4’s podcast. Nikolai Thyssen, der selv først tiltrådte som radioens nye direktør ved årsskiftet, mener, at stationen har solgt annoncepladser siden slutningen af 2021.

”For at sige det fuldstændig ærligt er det ikke noget, jeg har taget aktivt stilling til, siden jeg startede for tre måneder siden,” siger Nikolai Thyssen til MediaWatch.

”Det står jo i sendetilladelsen, at der er mulighed for at reklamere. For at stramme den yderligere er der formelt set også mulighed for at reklamere på FM. Det har vi ikke gjort på noget tidspunkt, og det synes jeg heller ikke er passende;” tilføjer han.

Hvor mange penge tjener I på det?

”Det tror jeg, jeg holder for mig selv.”

Vil ikke reklamere for betting

Nikolai Thyssen kalder Sofie Østergaards kritik fair på to punkter.

”Det ene er, at man skal vide, hvad det er for en sammenhæng, man indgår i. Hvis man tror, man er på en 100 pct. public service-finansieret kanal, og der optræder annoncer, så er der et aftaleforhold, som ikke er tydeligt nok,” siger han.

”Jeg synes også, at betting-reklamer ligger i udkanten af, hvad der er acceptabelt,” siger han.

Radio4's sendetilladelse løber frem til udgangen af 2027. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Radio4's sendetilladelse løber frem til udgangen af 2027. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Derfor har Radio4 også taget kontakt til Podads og bedt dem om at fjerne betting-annoncer som noget, der må indgå i den programmatiske annoncehandel omkring kanalens programmer på tredjepartsplatforme, oplyser han.

”Uden at jeg synes, jorden bryder sammen på grund af det, så havde det været fint, at man på en public service-kanal ikke havde betting-annoncer. Vi pillede den ned med det samme. Men større synes jeg simpelthen ikke, sagen er,” siger han.

Er der andre ting, det ville være upassende for Radio4 at reklamere for?

”Det skal vi prøve at se på.”

Flere penge eller afvikling

Nikolai Thyssen meddeler, at reklamesalg på podcast er noget, man vil komme til at kigge på. Enten skal der satses yderligere på det, eller også skal det droppes helt.

”Min umiddelbare tilgang er, at enten skal vi tjene endnu flere penge på det, så det faktisk er indsatsen værd, eller også skal vi gøre noget andet. Det er ikke sådan, at det nødvendigvis skal væk, og det vil gå ud over de redaktionelle budgetter, hvis vi fjerner det,” siger han.

I får omkring 100 mio. kr. af staten om året for at udgive radio. Hvorfor skal I også sælge reklamer?

”Det er ikke mig, der har lavet den sendetilladelse og skruet finansieringsgrundlaget sammen på den måde. Det, der er vigtigt at sige om Radio4, er, at med de 100 mio. kr. er der også fulgt virkelig mange krav med i sendetilladelsen.” siger han.

Han mener, at det på en ”dårlig dag kan føles som at spille Twister at lave Radio4, fordi der er så mange krav i sendetilladelsen.”

”Den kanal, jeg har overtaget har ikke bugnende budgetter. Og når vi har været igennem den ret heftige runde, vi har været, så er det faktisk for at frigive redaktionelle midler til at udvikle kanalen,” siger han.

Han henviser til den sparerunde, hvor omkring en fjerdedel af stillingerne er blevet nedlagt eller flyttet, samt den radikale omkalfatring, hvor radiodirektøren har besluttet at nedlægge størstedelen af de eksisterende programmer og varsle en ny sendeflade, som går i luften efter sommerferien.

”Derfor har jeg heller ikke lyst til at spille mig alle indtjeningsmuligheder af hænde. For det vigtigste for mig er at lykkes med indholdet og give kanalen en stærkere retning, så den har bedre mulighed for at lykkes,” siger han.

Kommer ikke på FM

Ifølge radiodirektøren har fokus været på omstillingen af Radio4, hvorfor ledelsen endnu ikke er gået i gang med at forholde sig til fremtiden for reklamer på podcasts. Skulle det blive besluttet at droppe annoncer, ville kanalen miste en indtægtskilde af en størrelse, som ”det ville være til at leve med,” siger han.

”Men grunden til, at jeg ikke vil skyde det ned, er, at det ikke er noget, som har fået omsorg og opmærksomhed. Så enten kan vi sige, at vi begynder at arbejde med nogle sponsorer på en måde, så der faktisk er penge at hente, eller også kan vi vælge at sige, at det synes vi ikke er passende for en public service-kanal, uanset hvad vi har lov til,” siger han.

En ting vil han dog gerne slå fast.

”Vi har ingen planer om at reklamere på FM, det kan jeg sige med absolut sikkerhed.”

Nikolai Thyssen varslede i et interview med MediaWatch i starten af måneden, at 24 programmer fra den nuværende sendeflade ville lukke. Et af dem er ”Overskud.” Sofie Østergaard har dog meddelt, at det vil blive videreført et andet sted, men at hun ikke kender rammerne endnu.

Seneste nyt er, at også programmet ”Det Sidste Måltid” stopper på Radio4. Programmet er på podcast en af de mest lyttede udsendelser fra Radio4. Nikolai Thyssen havde gerne set det fortsætte, forklarer han, men det lykkedes ikke at nå til enighed om vilkårene med vært Lærke Kløvedal.

Han fortæller, at flere nye tiltag er i udvikling omkring den nye sendeflade, men at han ikke vil løfte sløret for det endnu. 

”Den holder vi for os selv lidt endnu,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu