Reklamemarkedet skrumpede i 2023 - traditionelle medier blev hårdt ramt

Ifølge Danske Medier sidder ”tech-giganter” nu på næsten halvdelen af den samlede reklameomsætning. Viceadm. direktør mener, det bør give anledning til refleksion hos annoncørerne.
Annonceomsætningen for trykte nyhedsmedier faldt med over 18 pct. sidste år. | Foto: Andreas Haubjerg
Annonceomsætningen for trykte nyhedsmedier faldt med over 18 pct. sidste år. | Foto: Andreas Haubjerg

Et faldende annoncesalg har presset forretningen i næsten samtlige danske medievirksomheder i det forgangne år.

Den netop offentliggjorte rapport fra det nordiske analyseinstitut IRM ”Reklameforbrugsundersøgelsen” giver syn for sagen om, hvordan markedet udviklede sig.

De samlede reklameinvesteringer faldt med 2,8 pct. i 2023 sammenlignet med året før. 

I alt blev der investeret 16,6 mia. kr. i reklamer, skriver IRM. Tallene viser også, at der fortsat sker store forskydninger i, i hvilke lommer reklamekronerne lander.

Hvor de traditionelle medieplatforme er hårdt ramt, tager de udenlandske tech-koncerner en fortsat større bid af den samlede kage.

Tocifret fald hos trykte nyhedsmedier og tv

Størst var faldet i kategorien trykte nyhedsmedier og interessemedier, skriver IRM. Blandt underkategorierne her var faldet størst hos lokale og regionale ugeaviser samt magasiner, skriver IRM, der dog ikke sætter procentsatser på faldene.

Brancheforeningen Danske Medier er dykket ned i tallene. De viser, at annonceomsætningen for de trykte nyhedsmedier faldt med 18,4 pct., mens investeringen i traditionelle tv-reklamer faldt med 13,6, og investeringerne i kategorien ”lydmedier” faldt med 6,9 pct.

Tal fra Danske Medier Research har tidligere vist, at den samlede annonceomsætning for trykte dagblade faldt med 16 pct. i 2023 sammenlignet med i 2022. For ugeaviserne bød året på et fald i omsætningen på knap 20 pct.

Omvendt var der vækst i kategorien ”sociale platforme,” hvor investeringerne voksede med 12,6 pct. For online video voksede reklameinvesteringerne med 5,7 pct. og i kategorien ”søgeord,” blev der investeret 3,1 pct. flere reklamekroner sidste år end året forinden.

Tech-koncerner sidder næsten på halvdelen

Ifølge Danske Medier er de såkaldte ”tech-giganter” således nu kun mindre end ét pct.point af de samlede reklameinvesteringer fra at sidde på halvdelen af reklameomsætningen. 

Det får Marianne Bugge Zederkof, der er viceadm. direktør i Danske Medier, til at sende en opsang til landets annoncører.

”Disse tal bør føre til en overordnet debat om, hvilket ansvar man som annoncør er villig til at tage på sig, og hvad man vil associeres med,” udtaler Marianne Bugge Zederkof. Hun fortsætter: 

”Det er et stort problem, at pengene flyder direkte ned i lommerne på gigantiske udenlandske techvirksomheder, der ikke tager ansvar for falsk indhold på deres platforme, og som udfordrer vores demokrati, vores offentlige samtale og befolkningens trivsel,” udtaler Marianne Bugge Zederkof. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu