Debat: Wozniacki og von Trier i hot parløb

Selv "seriøse" medier puster de tyndeste begivenheder op til nyheder på nettet for at få et kendis-navn i rubrikken. Useriøst mener Metroxpress chefredaktør, Jakob Høyer.
Jakob Høyer

Overskriften til denne klumme er garanteret mange læsere.

I hvert fald, hvis vi skal tro det nye mantra i dansk journalistik – toplisterne på diverse nyhedssites, der løbende tæller antallet af læsere. Og nej: Overskriften dækker ikke en slibrig sladderhistorie om et parforhold, der nok kunne få tusindvis af læsere - og måske et par psykologer - op af stolene.

Næ, i stedet har tennisstjernen Caroline Wozniacki og filminstruktør Lars von Trier udmærket sig som hovedpersoner i en ny trend i dansk journalistik.

For når det angår de populære stjerner, er der åbenlyst ingen grænser for hvor små ting, landets ellers seriøse nyhedsmedier vil gengive. Indholdet i en historie synes fuldstændig ligegyldig, så længe den jourhavende webredaktør kan skrive ”Wozniacki” eller ”von Trier” i en overskrift.

Jaja, der har da været gode og relevante nyheder med de to danske superstjerner de sidste uger: Hele landets tennisdarling er blevet den første dansker i Top 10 på verdensranglisten. Og den excentriske Lars von Trier har endnu engang brudt grænser i filmkunsten og skabt et originalt og debatskabende filmværk.

Med andre ord fortjener de begge store nyhedshistorier med mange, mange læsere.

Men der burde være grænser for antallet af artikler – og de spinkle historier.

Caroline Wozniacki er det sidste stykke tid blevet beskrevet i 5-10-15 daglige nyheder om dagen. På ekstrabladet.dk alene! Udover reelle nyheder om sejr, nederlag, skade og den historiske Top 10, har læserne fået nyheder som ”Caroline: jeg er vild med Liverpool”, ”Caroline: jeg lærer noget hver gang” og ”Wozniacki vil spille aggressivt”. De sidste to klikkede ud på sitet inden for få timer – og er formentlig baseret på samme interview og er med andre ord hakket op i så mange småbidder for at få flest muligt klik og læsere.

Lars von Trier har fået relevante nyheder med hans egen præsentation af ”Antichrist” – og anmeldernes meget delte dom. Og derudover har der ikke været grænser for, hvad ellers så seriøse – og selvhøjtidelige – berlingske.dk har fundet værdigt at sælge med ”Lars von Trier” i overskriften. Den tyndeste af dem alle må være web-tv-historien ”Lars von Trier om horrorfilm”:

”Hvordan har du det med horror-film,” spørger journalisten. Relevant og godt.

”Jo, for engangs skyld har jeg forsøgt at se nogle horrorfilm… som jeg synes var virkelig spændende. Men jeg ved ikke hvor meget, jeg har… jeg rammer jo altid en genre skævt,” lyder det rodede svar fra filminstruktøren.

Og så er det slut. 30-35 ord i et usammenhængende svar, der i ethvert andet interview var blevet redigeret bort og vejet for let. Udover altså på berlingske.dk, hvor de ikke har kunnet modstå fristelsen til endnu en ”Lars von Trier”-overskrift, der prompte førte historien langt op på toplisterne.

Bevares. Kreative overskrifter er en kunst på både papir og web – og vigtige for at lokke læserne til. Og det er næsten indlysende at jagte historier med Wozniacki, von Trier – eller Laudrup, Paris Hilton, Britney Spears og andre populære kendisser – i jagten på læsere, klik og annonceindtægter.

Alligevel er det en mærkværdig tendens, at selv de tyndeste småting bliver pustet op til reelle historier. Bare fordi de har et kendis-navn i overskriften.

Mest bemærkelsesværdigt er det måske, at et af de mest intetsigende nyheder kommer fra Berlingske Media, der jo ellers varsler mikrobetaling for deres indhold på nettet. Hvis det lykkes at få penge for noget så indholdsløst, kan den skrantende mediemastodont sagtens overleve krisen – og sågar sælge sand i Sahara, hvis det skulle blive nødvendigt.

I virkeligheden er det svært at forestille sig betaling for nogen form for indhold – både fra berlingske.dk, ekstrabladet.dk eller andre danske nyhedssites. Uanset om der står Wozniacki, von Trier eller andre spændende navne i overskriften.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu