Lyd er det nye sort. Men hvad med forretningen bag?
![Foto: Agnete Schlichtkrull/DR](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14461325.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7n12jgqkcus1ganwm1x5.jpg)
Den nye rapport ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2022’” fra Roskilde Universitet viser, at vejen til fremtidens målgrupper - yngre mennesker - kan gå gennem lyd.
I hvert fald viser rapporten, at de 18-24-årige er den aldersgruppe, der lytter mest til podcasts. Samtidig er interessen for lyd også høj blandt de 25-34-årige.
Dermed er der lagt op til, at endnu flere medier og andre udgivere kaster sig ind på det hastigt voksende podcastmarked med store ambitioner om at fremtidssikre forretningen - og leve op til redaktørerklæringen på samme tid.
Men inden mikrofonerne tændes, optagelserne kommer i kassen og udsendelserne sendes ud i æteren er der brug for at kaste et forretningskritisk blik på projektet.
For er målsætningerne og forestillingerne om output i sync med det kommercielle argument for at producere lyd? Hvordan skal investeringen tjenes hjem på både den korte og lange bane?
Hvad er målet?
Hvis jeg sad i en udgivers ledelsesteam og skulle bidrage, så ville jeg være optaget af forme strategien ud fra følgende spørgsmål:
1) Hvad skal vores brugere have ud af det?
2) Hvor skal brugerne finde indholdet? Og hvor skal vi finde brugerne? Hvordan kan vi udnytte vores eksisterende kanaler - og hvordan kan vi konvertere via platforms-giganterne?
3) Er vores fokus at fastholde eksisterende brugere eller at tiltrække nye?
Med den prisme in mente ville jeg så belyse en række af de spørgsmål, som naturligt også presser sig på:
1) Skal lyd bag paywall? Og hvordan løses det teknisk?
2) Er vores brugere private eller professionelle?
3) Vil de lytte - og til hvad?
4) Vægter vi relevans eller underholdning højest på indholdssiden?
Det er min erfaring, at spørgsmålene fører til en dybere refleksion, som både taler ind i indholdet og det kommercielle potentiale.
Samtidig er meget tid vundet i eksekvering og mange kroner sparet i forgæves produktion, hvis man kan svare klart på ovenstående spørgsmål.
Ny rapport kortlægger det danske podcastmarked og indtægtskilderne
Podcastfolk ser økonomisk potentiale i bedre beskyttelse af formater
Story House Egmont jagter andre indtægtskilder efter nedlæggelse af podcastplatform