Få point sikrede Aller Media nyt lydudbud til børn over konkurrenter

Tre ud af fire bud på det nye ”lydunivers” til børn lå helt tæt i Radio- og tv-nævnets pointtildeling for deres ansøgninger om udbuddet.
Aller Media skal producere indhold til børn i alderen 3-13 år til et offentligt finansieret lydunivers. | Foto: Martin Kurt Haglund
Aller Media skal producere indhold til børn i alderen 3-13 år til et offentligt finansieret lydunivers. | Foto: Martin Kurt Haglund

Det er et ganske tæt felt af ansøgere til det nye public service-tilbud - et såkaldt lydunivers for børn og unge - som blev sendt i udbud tidligere i år og netop er blevet afgjort.

Vinderen af skønhedskonkurrencen blev Aller Media, der i regi af sit selskab Heartbeats havde sendt et bud på et koncept, der ifølge Radio- og tv-nævnet er ”gennemarbejdet, inddragende og inkluderende”.

Med sejren følger et samlet tilskud for hele tilladelsesperioden på 66 mio. kr. Perioden er relativt kort sammenlignet med andre public service-udbud og rækker anden halvdel af 2024 til og med 2026. I 2025 og 2026 udbetales der årligt 26,4 mio. kr.

Som formand for Radio- og tv-nævnet, Søren Sandfeld Jakobsen, også understreger, var alle fire ansøgninger ”særdeles velkvalificeres”. Det afspejler sig også i nævnets pointtildeling i skønhedskonkurrencen, hvor der er ganske lille forskel mellem tre ud af de fire ansøgere.

Aller Medias koncept med titlen ”Huligennem” fik et samlet pointtal på 7,5. 

Munck Studios, der er ejet og drevet af Jakob Envall Munck, bød ind med konceptet Theia Lyd. Det blev næstbedst vurderet med et pointtal på 7,35. Selskabet producerer radio, podcasts og tv og har bl.a. produceret en række programmer til DR Lyd. Selskabet er svensk-ejet af Produktionsbolaget Munck AB og har kontorer i både Sverige, Holland, Norge, Tyskland og England. Selskabet har også lavet public service-indhold i bl.a. Norge og Sverige.

Lige under blev Morten Resens podcastselskab Golitte vurderet. Med konceptet Golitte Play fik selskabet et pointtal på 7,30.

Det sidste koncept med i budrunden var Ørneradio, af Bundesen Management, der er ejet af musik og artistmanager Nicolaj Martin Bundesen. Det blev tildelt et samlet pointtal 6,57.

I vurderingen af ansøgningerne har Radio- og tv-nævnet tildelt point på en skala fra ét til otte inden for tre overordnede kategorier:

  1. Indholdet af de i ansøgningen beskrevne planer for public service-programvirksomheden. Det vægter 35 pct.
  2. Indholdet af de i ansøgningen beskrevne planer for distribution og tilrådighedsstillelse. Det vægter 35 pct.
  3. Kvaliteten og realismen i ansøgers plan for driften. Det vægter 30 pct.

Inden for den sidste kategori scorede alle fire koncepter det højst mulige pointtal; 8.

Inden for de to førstnævnte kategorier varierer det mere, men skeler man alene til de tre koncepter, der som nævnt lå tæt i toppen af pointtildelingen, så er vurderingen tæt. Her svinger tildelingen mellem 6,5 og 7,66 for de to tungestvejende kategorier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu