Aller Media vinder udbud om nyt lydtilbud til børn og unge

Aller Medias datterselskab Heartbeats skal stå for at etablere nyt, offentligt betalt lydunivers til børn.
Aller Media har lagt store ressourcer i sin ansøgning om udbuddet, der blev afleveret i februar. | Foto: Jens Dresling
Aller Media har lagt store ressourcer i sin ansøgning om udbuddet, der blev afleveret i februar. | Foto: Jens Dresling

Det bliver Aller Media, der i regi af datterselskabet Heartbeats, skal lave en lydplatform med indhold rettet mod 3-13-årige. Det offentligt finansierede såkaldte lydunivers blev besluttet i medieaftalen sidste sommer.

Med sendetilladelsen følger i alt 66 mio. kr., som skal finansiere lyduniverset til og med 2026. I alt har fire selskaber søgt udbuddet - foruden Aller Media var det Bundesen Management, Munck Studios og Golittle.

Heartbeats har været primus motor for Allers ansøgning til udbuddet og kommer til at blive ansvarlig for det nye lydunivers, der formelt vil blive drevet som et selvstændigt selskab under Aller Media, fremgår det af en meddelelse.

”Vi er selvfølgelig megastolte over, at vi har vundet ikke bare Radio- og tv-nævnets tillid, men selve muligheden for at skabe et trygt og godt sted, hvor alle 3-13-årige børn i Danmark kan blive underholdt, oplyst, inspireret og udfordret med kvalitetslydkoncepter,” udtaler Christina Marcher Lundegaard, der bliver chefredaktør for det nye lydtilbud.

Lyduniverset skal efter planen gå i luften i slutningen af 2024 og tilladelsen løber til og med 2026. Der er dog i udbuddet og medieaftalen åbnet en dør for, at sendetilladelsen kan forlænges i forbindelse med et senere medieforlig.

Svært valg

Det er Radio- og tv-nævnet, der har afgjort udbuddet i en såkaldt skønhedskonkurrence. Om valget af Aller Media udtaler formand for nævnet, Søren Sandfeld Jakobsen, at valget er baseret på, hvem nævnet vurderer bedst kan gennemføre det lydunivers, der er besluttet i medieaftalen, og som kan få lyduniverset ud at leve blandt børn og unge. 

”Vinderen – Aller Media A/S - har budt ind med et koncept, der er gennemarbejdet, inddragende og inkluderende,” udtaler han i en meddelelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

”Jeg vil gerne understrege, at alle fire ansøgninger var særdeles gennemarbejdede og velkvalificerede, og det derfor langt fra var nogen let afgørelse for nævnet at træffe. I sidste ende var alle i nævnet dog enige om, at Aller Media A/S’ ansøgning var en anelse bedre end de øvrige i forhold til de kriterier, der var lagt til grund i udbudsmaterialet.” 

Daglige live-udsendelser

De indholdsmæssige krav i sendetilladelsen er, at der skal sendes 20 timers nyproduceret lyd ud på platformen om ugen - heraf skal mindst 30 minutter være nyhedsindhold. Indholdskravet var et blandt flere kritikpunkter fra flere medieaktører, der ellers havde meldt sig interesserede i projektet.

Story House Egmont - der endte med ikke at ansøge - skrev direkte i et høringssvar om udbuddet, at der var et urealistisk højt krav til indholdsproduktion i forhold til den økonomiske ramme, vinderen af udbuddet blev stillet i udsigt. Dertil blev målgruppen på 3-13 år fremhævet som uhensigtsmæssigt bred, fordi børnene inden for det spænd har meget forskellige indholdsbehov.

Den skepsis har Aller Media umiddelbart ikke delt.

”Heartbeats’ koncept er ét samlende univers, der skal favne hele målgruppen 3-13 år. De har udviklet planeten Huligennem, der er et fællesskabende lydunivers, hvor hvert enkelt program eller karakter kan stå alene uden nødvendigvis at have noget med hinanden at gøre, men hvor der også er mulighed for at samle dem,” lyder det i pressemeddelelsen.

Foruden on demand-lyd vil konceptet også rumme et liveformat, der bliver udsendt alle hverdagsmorgener, som ligeledes skal samle målgruppen om ”fælles tematikker, nyheder, dagsordener og fokusområder,” fremgår det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu