Danske Medier-formand skitserer kerneopgaver for branchen

Fagblads-direktør er på den årlige generalforsamling valgt ind i brancheforeningens bestyrelse.
Christina Blaagaard, formand i Danske Medier, på brancheforeningens generalforsamling. | Foto: Danske Medier
Christina Blaagaard, formand i Danske Medier, på brancheforeningens generalforsamling. | Foto: Danske Medier

Brancheforeningen for de privatejede medier, Danske Medier, har på den årlige generalforsamling genvalgt Christina Blaagaard som formand. Det skriver Danske Medier.

Den genvalgte formand, der er adm. direktør i Teknologiens Mediehus, finder i den forbindelse anledning til at skitsere en række centrale udfordringer og opgaver for branchen i det kommende år efter et hårdt 2023, som var præget af besparelser og nedskæringer.

Brancheforeningen har for nylig ansat Dicle Duran Nielsen som ny adm. direktør, og Christina Blaagaard mener, at den nye direktør vil være med til at styrke danske medieudgiveres position - særligt hvad angår rettigheder overfor de udenlandske tech-koncerner.

”Med Dicle Duran Nielsen som ny adm. direktør har Danske Medier fået en ny slagkraft i de slag, der uvægerligt skal stå til forsvar for mediernes rolle i samfundet over for et pres fra tech-giganter, der ikke spiller på samme bane som vi andre, og som ikke respekterer de grundlæggende vilkår - herunder ophavsretten - som den uafhængige journalistik hviler på,” udtaler Christina Blaagaard på brancheforeningens hjemmeside.

Gentækning af public service-mediers rolle

Christina Blaagaard fremhæver kampen for at sikre et fortsat mangfoldigt medieudbud som centralt element i brancheforeningens arbejde. Hun udtaler, at der i det kommende år vil blive arbejdet for at sikre en tidssvarende ramme for mediers arbejde.

”Det betyder, at vi skal arbejde for en gentænkning af public service-mediernes rolle i demokratiet, så vi som samfund ikke ender i en situation, hvor statsmedier udhuler grundlaget for eksistensen af fri publicisme. Vi er alle enige om, at der skal værnes om det stærke pluralistiske medielandskab i Danmark, og det må være udgangspunktet,” udtaler hun. 

Hun mener desuden, at det skal sikres, at fremtidige rammevilkår afspejler borgernes medieforbrug på tværs at platforme.

Fagbladsdirektør indtræder i bestyrelsen

På generalforsamlingen blev Andreas Marckmann Andreassen valgt til at indtræde i bestyrelsen i Danske Medier. Han er til daglig adm. direktør og ansv. chefredaktør på Fagbladet Folkeskolen. 

Han udtaler, at han vil være særligt opmærksom på at repræsentere fag- og specialmediers interesser og bekymringer ved bestyrelsesbordet.

”Mediebranchen står i en historisk brydningstid, ikke mindst udløst af den teknologiske revolution. Derfor er jeg overbevist om, at tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem medierne er vigtigere end nogensinde,” udtaler han.

Christoph Nørgaard, der fratræder som adm. direktør i Altinget-ejerkoncernen Alrow Media udtræder af bestyrelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu