Rapport: de danske youtubere bidrager med 260 mio. til Danmarks økonomi

380 danske youtubere har over 100.000 abonnenter - en stigning på 15 pct. sammenlignet med sidste år. Ifølge Youtubes europæiske chef bør flere annoncører se det kommercielle potentiale i platformen.
Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix

Danske youtubere bidrager med cirka 260 mio. kr. til Danmarks bruttonationalprodukt, hvilket angiveligt svarer til godt 1.500 fuldtidsjobs. Det skriver mediet Markedsføring på baggrund af ny rapport af Oxford Economics.

Rapporten, der er efterspurgt af Youtube selv, men udarbejdet af Oxford Economics som uafhængig tredjepart, viser samtidig, at der i Danmark nu er flere end 380 kanaler på Youtube med over 100.000 følgere. Det er ifølge rapporten en stigning på 15 pct. fra sidste år.

Ifølge platformens europæiske chef Pedro Pina, peger resultaterne i retning af, at Youtube for alvor er blevet et mainstream-medie, og han mener, at tallene bør lægge op til, at annoncører sætter sig dybere ind i, hvordan platformen kan udnyttes til branding og annoncering.

“Alene det reach og det omfang, YouTube har, er noget, som annoncører ikke altid er bevidste om, og de burde bruge mere tid på at forstå YouTube,” siger Pedro Pina til Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu