Bureauer sælger mindre fra den traditionelle hylde - men oplever vækst i særligt annonceprodukt

Såkaldte performance marketing-bureauer oplever markant øget vækst, mens der er fald i det mere traditionelle indholdssalg af reklamer.
Klassiske annonceprodukter er faldet, mens mere målbare produkter i stigende grad har annoncørernes interesse. | Foto: Jens Dresling
Klassiske annonceprodukter er faldet, mens mere målbare produkter i stigende grad har annoncørernes interesse. | Foto: Jens Dresling

Såkaldt performance marketing er blevet en populær vare for mediebureauer, der sælger annoncer til virksomheder. Det skriver mediet Markedsføring.dk på bagrund af en ny undersøgelse, som de selv udgiver sammen med analysehuset Synlighet. 

Performance marketing er salg af hurtigt omsættelige annoncer, som kunder kan klikke sig ind på. Og ifølge undersøgelsen, kaldet Nordic CMO Survey, er andelen af marketingafdelinger, der har købt dette produkt, steget fra 39,5 pct. i 2023 til 59,7 pct. i år. 

Til gengæld er bureauernes mere klassiske produkter af indholdssalg som produktion af billeder, reklamefilm eller tekst faldet fra 54 pct. i 2023 til 46,6 pct. i 2024. 

Lektor i marketing ved Stockholms Universitet og rådgiver hos Noa Consulting, Niklas Bondesson, kalder over for mediet udviklingen for en ”langsigtet trend”, ligesom han også understreger, at performance marketing er mere efterspurgt i trænge økonomiske tider, hvor der er behov for hurtige resultater.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu