Brugen af tredjeparter i nyhedsapps er vokset markant

Ifølge ny undersøgelse fra DMJX er gennemsnittet for brugen af tredjeparter mere end fordoblet på fem år.
Aske Kammer, medieforsker på DMJX. | Foto: DMJX
Aske Kammer, medieforsker på DMJX. | Foto: DMJX

Nogle af dem "hoster" og optimerer indhold, nogle måler trafik, og andre håndterer annoncer.

Techvirksomheder udfylder en masse forskellige roller for, at en app kan fungere optimalt, og ifølge ny forskning fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) er nyhedsapps' brug af tredjepartsløsninger steget markant i de seneste år, skriver Journalisten - fra gennemsnitligt 11 til 23 fra 2016 til 2021.

Aske Kammer er medieforsker på DMJX og står bag undersøgelsen, og han vurderer, at det er et tveæggget sværd, når medierne øger brugen af tredjepartsløsninger fra techvirksomheder.

"For almindelige mediebrugere kan det være helt umuligt at gennemskue, hvem derude der måske får en mulighed for at indsamle data om dem," siger han til Journalisten.

Annoncemarkedet kom stærkt tilbage i 2021

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu