Brugen af tredjeparter i nyhedsapps er vokset markant
![Aske Kammer, medieforsker på DMJX. | Foto: DMJX](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13064252.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7g9fppa59ci13sbiogmv.jpg)
Nogle af dem "hoster" og optimerer indhold, nogle måler trafik, og andre håndterer annoncer.
Techvirksomheder udfylder en masse forskellige roller for, at en app kan fungere optimalt, og ifølge ny forskning fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) er nyhedsapps' brug af tredjepartsløsninger steget markant i de seneste år, skriver Journalisten - fra gennemsnitligt 11 til 23 fra 2016 til 2021.
Aske Kammer er medieforsker på DMJX og står bag undersøgelsen, og han vurderer, at det er et tveæggget sværd, når medierne øger brugen af tredjepartsløsninger fra techvirksomheder.
"For almindelige mediebrugere kan det være helt umuligt at gennemskue, hvem derude der måske får en mulighed for at indsamle data om dem," siger han til Journalisten.
Relaterede artikler
Annoncemarkedet kom stærkt tilbage i 2021
For abonnenter