Joy Mogensen: Medieudspil skal gøre danske medier førende på nettet i Danmark

Det er ikke uundgåeligt, at techgiganterne tager over, mener kulturminister Joy Mogensen, som har afsløret lidt af sine planer for et medieudspil.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Danskerne har i høj grad set mod danske medier undervejs i coronapandemien, og tv-stationerne har oplevet stigende seertal på især deres streamingtjenester. Det er et godt tegn, mener kulturminister Joy Mogensen (S), som til Berlingske siger, at hvis man gør det klogt, så kan de danske medier vise vækst, ligesom det er tilfældet for techkoncernerne.

"Nogle gange går man ud fra, at det er uundgåeligt, at techgiganterne tager over. Men nej, det er det faktisk ikke. Danskerne vil gerne have public service, og det er blandt andet derfor, at jeg bliver mere overbevist om, at vi med det nye medieudspil, som gerne skulle komme her i 2021, også skal gøre danske medier førende på nettet i Danmark." siger Joy Mogensen, som ikke konkretiserer sine planer for medieudspillet.

Kulturministeren henviser bl.a. til DR's årlige rapport om befolkningens mediebrug i Danmark. Heraf fremgår det bl.a., at forbruget af flow-tv steg med op mod 10 pct. under forårets nedlukning, og set over hele året faldt tv-seningen mindre, end den har gjort tidligere år. Derudover oplevede både DRTV og TV 2 Play fremgang.

Hvornår medieudspillet helt præcist kommer, ved ingen endnu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu