Facebook dykker efter kvartalsskuffelse – væksten bremser op

Væksten fortsatte for Facebook i slutningen af 2019, men i et lavere tempo end tidligere. Aktiekursen blev sendt ned.
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/FINANS

Selv om Facebook i sit fjerde kvartal leverede en omsætning og en indtjening en tand bedre end ventet, så vidner regnskabet også om, at væksten i perioden er bremset op i forhold til tidligere.

Derfor falder aktien med markante 7 pct. i onsdagens eftermarked – fra et rekordhøjt lukkeniveau i den ordinære handel i 223,23 dollar.

Omsætningen steg ellers med 25 pct. til 21,08 mia. dollar mod ventede 20,08 mia. dollar, ifølge Bloomberg News, men det var samtidig den laveste kvartalsmæssige vækst nogensinde for verdens største sociale medie, skriver nyhedsbureauet.

Det var i sagens natur reklameindtægterne, som stod for det meste af omsætningen, med 20,74 mia. dollar – også et plus på 25 pct. – mod ventede 20,56 mia. dollar.

"Vi havde et godt kvartal og en stærk afslutning på året, da vort fællesskab og forretning fortsætter med at vokse. Vi er fortsat fokuserede på at bygge services, som hjælper folk med at være forbundet med dem, de holder af," udtaler Facebooks topchef og stifter, Mark Zuckerberg, i regnskabet.

Facebooks overskud i perioden landede på 2,56 dollar per aktie mod 2,38 dollar for et år siden og mod konsensus på 2,53 dollar, ifølge Bloomberg News. Nettoresultatet lød på 7,35 mia. dollar mod 6,88 mia. dollar i fjerde kvartal af 2018.

På brugersiden var der fortsat fremgang for selve Facebook. De aktive månedlige brugere steg i fjerde kvartal med knap 8 pct. til 2,50 mia. – en spids over det ventede – mens de daglige aktive brugere gik frem med godt 9 pct. til 1,66 mia. På hjemmemarkedet i USA og Canada voksede antallet af månedlige brugere på Facebook-platformen imidlertid kun med 2,5 pct. eller 1 mio. til 248 mio.brugere.

"Facebooks aktie har haft en stor fremgang, og investorerne håbede på endnu hurtigere vækst, især i USA," siger Richard Greenfield, analytiker hos Lightshed, til Bloomberg News.

"Barren var sat højt. Intet er gået i stykker."

Henover alle koncernens platforme, som også tæller Instagram og Whatsapp, var tallet for de månedlige aktive brugere på 2,89 mia.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu