Digitale bureauer er blevet annoncørernes vigtigste partnere

Det er ikke længere de klassiske reklamebureauer, annoncørerne ser som deres vigtigste samarbejdspartner. Ifølge ny undersøgelse har de digitale bureauer nu lagt sig i spidsen.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Rådgivning om digital markedsføring vejer stadig tungere for annoncørerne, skriver Dansk Markedsføring på baggrund af Myimage-analysen, som udarbejdes af Myresearch i samarbejde med mediet.

Adspurgt hvem der er den vigtigste partner på bureaufronten for annoncørerne, er magtbalancen mellem de klassiske reklamebureauer og de digitale bureauer i 2020 tippet i sidstnævntes favør for første gang i 12 år.

"Det er første gang i analysens historie, at magtbalancen tipper, og selv om der kun er en enkelt procent til forskel, så har udviklingen og tendenserne i de senere års analyser peget i retning af et skift," siger Mogens Østergaard, adm. direktør i Myresearch, til Dansk Markedsføring.

I 2013 svarede 54 pct. af annoncørerne i undersøgelsen, at reklamebureauerne var den vigtigste partner, mens kun 18 pct. svarede, at de vægtede samarbejdet med digitale bureauer højest. Nu er det 36 pct. der mener, at reklamebureauerne er den vigtigste partner, mens 37 pct. svarer de digitale bureauer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu