Egmont-webshop forbedrer resultaterne – men har fortsat underskud

Trods underskuddet kalder direktøren for den medieejede webshop Nicehair 2023 ”et tilfredsstillende år”.
”Vi kommer ud af 2023 med en øget bruttofortjeneste og et resultat, der er væsentligt forbedret i forhold til 2022, i et marked som er præget af hård og øget konkurrence. Det er jeg alt andet lige tilfreds med," siger Susanne Snogdal, der er adm. direktør i Nicehair. | Foto: Klaus Rudbæk
”Vi kommer ud af 2023 med en øget bruttofortjeneste og et resultat, der er væsentligt forbedret i forhold til 2022, i et marked som er præget af hård og øget konkurrence. Det er jeg alt andet lige tilfreds med," siger Susanne Snogdal, der er adm. direktør i Nicehair. | Foto: Klaus Rudbæk

Med et underskud på 3,3 mio. kr. formåede webshoppen Nicehair, der sælger kosmetikprodukter, at forbedre resultatet fra året før, der lød på et underskud på 8,2 mio. kr.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra webshoppen, der i 2022 blev opkøbt helt af landets største mediekoncern Egmont, der også ejer flere webshops.

Samtidig steg bruttoresultatet med 16 pct. til 37 mio. kr. og er næsten tilbage på niveauet for 2020 og 2021, hvor bruttofortjenesten var over 40 mio. kr., men som i 2022 oplevede et dyk i 2022 efter indlemmelsen i Story House Egmont.

Susanne Snogdal, der er adm. direktør i Nicehair, kalder resultaterne for 2023 for tilfredsstillende.

”Vi kommer ud af 2023 med en øget bruttofortjeneste og et resultat, der er væsentligt forbedret i forhold til 2022, i et marked som er præget af hård og øget konkurrence. Det er jeg alt andet lige tilfreds med. Vi har det lange lys på og er klar til at fortsætte vores investeringer i vækst,” siger Susanne Snogdal i meddelelsen.

Hun tilføjer, at webshoppen i løbet af 2023 har skåret forretningen til, men også investeret i udviklingen af egne produktserier og et helt nyt produktunivers for dermatologisk hudpleje.

”I 2023 har vi effektiviseret og styrket vores drift, samtidig med at vi har investeret i egne brands og nye produktuniverser. Vi står forretningsmæssigt solidt og har her i 2024 fuldt fokus på at vores kundeoplevelse skal være endnu bedre, så vi fortsætter med at differentiere os i forhold til vores konkurrenter,” uddyber Susanne Snogdal.

Dyr indlemmelse i Egmont

Nicehair blev stiftet af Tonny Nielsen Bruun i 2009, og siden 2016 har Egmont været medejer af selskabet, der er koncernens hovedaktivitet i nichen inden for skønhed og helse.

I 2022 lod Nicehair sig endegyldigt opsluge af Egmont, der overtog 100 pct. af virksomheden. Processen med at integrere webshoppen fuldt ud i Egmont kostede dyrt for webshoppen, der byttede et overskud på 6,6 mio. kr. i 2021 ud med et underskud på 8,2 mio. kr.

Samtidig dalede bruttoresultatet fra 40 mio. kr. til knap 30 mio. kr., og ledelsen stemplede dengang regnskabet som ”utilfredsstillende.

I forbindelse med Egmonts overtagelse af Nicehair i marts 2022 udtalte Frank Birkegaard, bestyrelsesformand i Nicehair, at ambitionen er at blive nummer et i onlinemarkedet, hvor også mere klassiske retailers som Matas gør sig gældende.

Det er 10 år siden, Egmont trådte ind på det nordiske e-handelsmarked, og spadestikket blev taget med en investering i Jollyroom. Det opkøb blev i 2014 fulgt op af investeringer i tre øvrige webshops: Med24, Fjellsport og Bageren & Kokken. 

I dag tæller porteføljen i alt ni nordiske onlinebutikker inden for kategorier som outdoor, bolig og interiør, sundhed, skønhed og hobby.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie DetailWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu