Grakom efterlyser afklaring om ny millionpulje til magasiner

Der er ifølge brancheorganisation fortsat uklarhed om, hvornår en ny millionpulje med ekstra offentlig støtte til danske magasiner faktisk bliver udmøntet.
Grakom vil gerne have oppet ekspeditionstiden for ny magasinpulje. | Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix
Grakom vil gerne have oppet ekspeditionstiden for ny magasinpulje. | Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix

Ekspeditionstiden i kulturministeriet er en kende for langsom i forhold til at udmønte en ny pulje med ekstra støttekroner til landets magasiner, som blev besluttet i sidste sommers medieaftale.

I hvert fald efterlyser Grakom, brancheorganisation for omkring 500 virksomheder i kommunikationsindustrien, at puljen snart bliver udmøntet i et indlæg. Den er i medieaftalen sat til at blive udmøntet fra 2024 til og med 2026. 

”Vi har både fulgt processen tæt, og vi har også presset på, men vi må desværre konstatere, at man skal belave sig med tålmodighed, for der er stadig ikke nogen forlydender om, hvornår pengene kommer ud og arbejder, og nu er halvdelen af det første aftale-år snart gået,” udtaler adm. direktør i Grakom Carina Christensen.

Grakom har tidligere foreslået en række ændringer til vilkårene for at søge puljen.

Etableringen af magasinpuljen er en blandt flere ændringer til den offentlige mediestøtte, der i dag er planlagt til at blive førstebehandlet i et samlet lovforslag i Folketinget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu