VG.no skal producere tv til norske stuer
Til efteråret gør norske VG.no sin entré på det traditionelle tv-marked.
Mediets kommende webtv-kanal er endnu ikke gået i luften - planerne er så dugfriske, at kanalen end ikke har noget navn - men allerede nu kan man løfte sløret for et samarbejde med Canal Digital, der vil gøre kanalen til en fast del af distributørens grundpakke. Det betyder, at op mod en million tv-seere vil få kanalen ud gennem antennestikket og helt ind i stuen.
Et lignende samarbejde om decideret flow-tv mellem tv-distributører og traditionelle medier er ikke set herhjemme, men i Sverige har Aftonbladet også fået en fod inden for på det traditionelle tv-marked ved at erhverve sig en sendetilladelse.
Nyheder (næsten) døgnet rundt
VG's nye tv-satsning ventes at gøre sin entré på det norske mediemarked sidst på efteråret, og direktør for VG's tv-redaktion, VGTV, Jo Christian Oterhals, forklarer, at der bliver tale om en ren nyhedskanal.
"Traditionelle nyhedskanaler sender mange af de samme nyheder hele dagen, og man sender forskellige programmer på fastlåste tidspunkter. Det, synes vi, er en ulogisk måde at lave nyheder på. Vi vil fortælle nyhederne, når de faktisk sker," siger han til VG's egne journalister.
Derfor bliver den nye kanals program også styret helt og holdent af nyhedsbilledet. I breaking-fattige perioder skal kanalen trække på udsendelser, som i forvejen bliver produceret af VGTV, der blandt andet producerer dokumentarer og komedieserier.
Canal Digitals norske kommunikationsdirektør, Kenneth Tjønndal Pettersen, siger til VG, at distributørens kunder har efterspurgt en ny nyheds- og aktualitetskanal.
"VG har bevist at de kan lave solidt web-tv, og de har en unik evne til at sætte en nyhedsdagsorden. Den kommende kanal bliver en kombination af noget traditionelt og noget nyskabende."
Relaterede artikler
Global: Norske VG satser på egen tv-kanal
For abonnenter