S: Værditest af DR giver ikke mening

Værdi- og markedstesten af DR er et kunstigt redskab, som ikke giver mening at bruge i dag, mener Socialdemokraternes medieordfører, Troels Ravn. Derfor vil han tage et opgør med testen i forbindelse med medieforhandlingerne.
af CHRISTIAN GRUNERT RANTORP

Den meget omtalte værdi- og markedstest, som den daværende VK-regering satte i verden for at teste, om nye tiltag fra DR har såkaldt public service-værdi, bør laves om. Det siger Socialdemokraternes medieordfører, Troels Ravn, til Altinget Kultur.

Ifølge Troels Ravn bygger testen, som sjældent bliver taget i brug, på en præmis om, at man styrker dagbladene og de kommercielle aktører ved at svække DR og begrænse deres muligheder for at udvikle sig på forskellige platforme.

Og det er en forkert præmis, mener han.

"Jeg tror derimod, at vi styrker det samlede mediebillede ved at have et stærkt DR og stærke TV 2-regioner, og derfor må vi se på, hvad vi skal gøre med testen," siger Troels Ravn til Altinget.

Som det er i dag, er det Radio- og TV-nævnet, der skal stå for at udføre værditesten. Den så første gang dagens lys i 2007, hvor den blev indført af den daværende VK-regering med det formål at kontrollere, om DR's nye programmer og tjenester levede om til de grundlæggende public service-krav.

Siden kom der også en markedstest, som skulle sikre, at DR's nye tiltag ikke kom i kambollage.

Men selvom der årligt bliver afsat to millioner licenskroner til formålet, har testen kun været brugt tre gange siden 2007.

Troels Ravn har ifølge Altinget ikke en alternativ model på tegnebrættet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu