Bureau: Svækket flow-tv lukker YouTube ind ad bagdøren

Aktuelle svaghedstegn hos kommercielt flow-tv skærper interessen for YouTubes kommercielle gennemslagskraft ifølge MEC.

Det er antydet før, men nu skal det siges: Flow-tv har nok toppet kommercielt. Sådan lød konklusionen fra MEC på et morgenmøde for branchen hos mediabureauet i går.

Der er tre elementer, som leder MEC mod den tanke, når bureauet gør status på tv-markedet i årets første måneder.

Faldet i kommerciel tv-sening, der sås i efteråret 2012, har bidt sig fast, og er 10 pct. under 2012-niveau år til dato. Markedslederen TV 2 har tilsyneladende permanent tabt dækningsevne på kampagner efter tab af husstande, og streaming-tv er på sigt en faktor, der bider på flow-tv.

“De faktorer er realiteter, som tv-stationernes kunder, annoncørerne, må tage bestik af,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, der mener, at streaming-tv er et fænomen, som kan ventes at spille en rolle måske allerede i år.

YouTubes slagkraft vækker interesse

Flow-tv er ifølge MEC stadigt suverænt til at flytte varer fra hylderne og vaner hos danskerne. Men svaghedstegnene er årsagen til, at YouTubes danske lancering for ca. tre uger siden vakte ekstra interesse på bureauet.

MEC betragter ikke kun YouTube som et redaktionelt medie med billeder eller en søgemaskine med video. YouTube hører også hjemme i kategorien ’tv-kanal’. For at understrege pointen minder Flemming Jensen om, at YouTube i Danmark kan præstere en dækning på 60 pct. af alle danskere over 15 år på én måned.

“YouTubes nye reklamemuligheder er interessante, og YouTubes slagkraft vil uden tvivl løfte web-tv i Danmark,” siger Flemming Jensen og uddyber:

“Men når YouTubes oprustning i Danmark aktuelt vækker særlig interesse hos os, skyldes det indtrykket af flow-tv's svaghedstegn, kombineret med et prispres på tv-produktet, der ikke er blevet bedre – og stærkt stigende reklamestøj fra tætpakkede reklameblokke,”  siger han med henvisning til den faldende sening i år – altså vigende varelager - der presser priserne på tv-reklame op endda midt under årsaftaleforhandlingerne.

Niende største tv-kanal

På MEC har man derfor i år besluttet sig for at fokusere mere på web-tv's potentiale som kommercielt supplement til flow tv.  Med markedslederen YouTube som spydspids.  Youtube har en gennemsnitlig månedlig sening på 150 minutter pr. bruger, og det kvalificerer sitet som den niende stærkeste tv-kanal i markedet.

”De beregninger, vi gør os nu, viser, at mange kampagner kan rede sig markante besparelser på 100-200.000 kr., hvis der suppleres med web-tv placeringer,” siger Flemming Jensen.

Google lancerer dansk YouTube 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu