Medier: Mest at vinde på dansk YouTube

Det nye danske YouTube ligner mere begyndelsen til flere kommercielle udfoldelsesmuligheder, end en trussel, siger flere traditionelle medier.
Per Fanefjord Laursen

De gamle medier ser flere muligheder end trusler i en dansk udgave af videogiganten YouTube, der lanceres i dag.

Digital mediestratég Morten Bay finder en dansk YouTube tilstedeværelse et ret indlysende tiltag.

“Erfaringen har vist, at lokalisering altid er godt. De fleste foretrækker at bruge de lokale versioner af internationale tjenester, så jeg tror ikke, det er nogen dum idé fra Googles side,” siger han.

DR’s digitale chef tror ikke, et dansk YouTube får den store indholdsmæssige betydning for DR. YouTube er her allerede, og der er ikke umiddelbart indholdsmæssige forandringer i horisonten.

“Jeg ser mere Youtube.dk som et kommercielt tiltag, der skal sikre sitet en andel af det danske mediemarked. Og et af deres produkter er jo sandsynligvis diverse video-formater (pre- og postrolls, etc.), som både kan løfte markedet i form af udbredelse, opmærksomhed, etc., men formentlig også udfordre prisen, og dermed øge konkurrencen i forhold til de øvrige aktører eksempelvis dagbladenes tv-tilbud,” siger Michael Arreboe, kanalchef for dr.dk.

Blandet oplevelse for TV 2
YouTubes oprustning på dansk tilstedeværelse kan imidlertid godt blive en blandet oplevelse for en anden broadcaster, TV 2, hvis kerneområde er kommerciel tv-drift og -programmer, der samtidig er tvunget til at forsøge at finde sine ben i en kommerciel online-verden.

TV 2 ønsker ikke at kommentere sine udfordringer på YouTubes premieredag. Men MediaWatch-kilder vurderer, at Youtube meget vel kan blive en skærpet konkurrent til TV 2s online brand, TV 2 Play, der især “kun” er en on demand-tjeneste for hurtig catch-up sening. Omvendt har TV 2 annoncefinansieret web-tv på tv2.dk, som sagtens kan vinde fordele i alliancer med YouTube.

Et helt tredje interessant aspekt for broadcasterne, også TV 2, er YouTube som marketingmuskel, der kan drive sening af programmer på TV 2s flader. YouTube udvikler netop gerne brandede YouTube-kanaler for gamle medier, som de bl.a. har lavet for Freemantle, RAI, Sky Deutschland og Kanal 5 i Sverige.

Dansk islæt ingen forskel
TV3-kanalerne vil heller ikke ind i en analyse af YouTube i dag. Man vælger som udgangspunkt at se den skærpede danske tilstedeværelse som et plus for mediemarkedet

“TV3 er i dag stort ser alene om videoklip på nettet, så det er fint med flere, der driver markedet,” siger direktør Kim Poder, TV3

Digital direktør Mads-Jakob Vad Kristensen, Berlingske Media, slutter sig til de afventende mediechefer:

“Jeg tror ikke, det gør den store forskel. YouTube er allerede et af de mest brugte sites i Danmark - med eller uden dansk sprog - og jeg tror ikke, en dansk lancering kommer til at rykke afgørende på det. Med nye platforme følger i sagens natur nye muligheder - også for mediehuse. Det afgørende er at bruge dem rigtigt og klogt der, hvor det giver værdi,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu