Viaplay Group har "en masse spørgsmål" til ny Superliga-produktion

Sportschef ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde for produktionsudgifterne eller rettighedshaverens redaktionelle frihed, at Divisionsforeningen selv vil producerere tv-billeder fra 2024.
Matchday Production, som er ejet af Superligaen A/S og DMC Production, skal fra 2024 stå for produktion af tv-billeder fra bl.a. Superligaen.
Matchday Production, som er ejet af Superligaen A/S og DMC Production, skal fra 2024 stå for produktion af tv-billeder fra bl.a. Superligaen.

”Hvordan vil de producere, hvad er hele set-up’et, hvad er det, vi kan få med?”

Sådan lyder tre overordnede spørgsmål, som sportschef Kim Mikkelsen endnu ikke har svar på, omkring Divisionsforeningens hjemtagelse af produktionen af tv-billeder fra bl.a. Superliga-kampe, som TV 2 og Viaplay Group deler rettighederne til fra 2024-2030.

Divisionsforeningen meddelte tidligere onsdag, at det nystiftede produktionsselskab Matchday Production, som ejes af Superligaen A/S og DMC Production skal stå for optagelse og sending af omkring 800 live-kampe.

Af en pressemeddelelse fremgår det, at Matchday Production vil producere kampene fra ét produktionscenter i København, og at de kun vil have kamerapersonale på stadion. Til Ekstra Bladet har Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen udtalt, at Matchday Production har fuld kontrol over, hvilke billeder der bliver udsendt fra selve kampafviklingen, og at fx politiske budskaber fra tribunerne ikke vil blive vist.

Hvordan forholder du dig til de nye vilkår?

”Sandheden er, at jeg ikke kender vilkårene endnu. Der står meget lidt i den pressemeddelelse. De har nu og også i tidligere kontrakter haft ret til at tage produktionerne in house, og det gør de så nu. Men der er en masse spørgsmål, som vi ikke kender svarene på endnu,” siger Kim Mikkelsen.

Goddag mand, økseskaft

Et af de væsentligste spørgsmålstegn står for Kim Mikkelsen omkring rettighedshavernes redaktionelle frihed til også at vise ting, der foregår uden for grønsværen. Til Ekstra Bladet og tidligere til MediaWatch, udtaler Claus Thomsen, at der i Matchday Productions produktioner ikke vil blive vist ”politiske budskaber fra tribunen, baneløbere, pyroteknik eller andre begivenheder, der ikke er direkte kamprelateret.”

Det mener han heller ikke har været tilfældet tidligere og understreger samtidig, at Divisionsforeningen ikke vil begrænse TV 2 og Viaplay Groups redaktionelle frihed. Samtidig står det stadig tv-stationerne frit for at vise billeder af, hvad de vil, både før og efter kampene.

”Det er os, der skal have den redaktionelle vurdering af, hvordan Superliga-kampe skal dækkes. Jeg vil gerne høre fra Divisionsforeningen selv, hvor det er, de tænker at lægge snittet. Men hvis det er, som han udtaler til Ekstra Bladet, må vi tage vores forholdsregler,” siger Kim Mikkelsen og fortsætter:

”Selvfølgelig vil vi ikke kunne leve med, at der foregår noget til en kamp, som alle taler om, og som eventuelt påvirker kampene, men som ikke bliver vist. Så må vi ud med vores eget kamera. Men det virker lidt som goddag mand, økseskaft.”

Claus Thomsen gentager onsdag formiddag over for MediaWatch, han ikke mener, at reguleringen, af hvad der bliver vist fra Superliga-kampene, er anderledes, end hvad der har været gældende hidtil. Han bekræfter, at det står rettighedshaverne frit for at tage eget kamera med til at filme, hvad der sker omkring fodboldkampene.

”Vi kommer til at lægge snittet, det samme sted, som det ligger i kontrakterne i dag,” siger han.

MediaWatch har forsøgt at få en kommentar fra TV 2 uden held.

En masse arbejde

Viaplay-sportschefen forventer, at spørgsmålene om de praktiske forudsætninger for tv-produktionen vil blive afklaret gennem møder med Divisionsforeningen og vil stå klart, inden sæsonstarten i sommeren 2024 hvor den nye rettighedsperiode går i gang.

På udgiftssiden ved Kim Mikkelsen heller ikke endnu, hvad konsekvenserne af overdragelsen af produktionen bliver, eller hvilken kvalitet af produktionen, de som rettighedshavere kan forvente.

”I de møder, vi har haft med Divisionsforeningen, der kan vi konstatere, at der er en masse arbejde, de skal have lavet, før de kan fortælle os præcist, hvordan produktet bliver. De siger, at det bliver mindst ligeså godt som hidtil, og det krydser vi selvfølgelig fingre for og tror på.

Centraliseringen til ét produktionscenter lyder som en effektivisering. Ved du, hvad det kommer til at betyde for Viaplay Groups udgifter til tv-produktionen?

”Nej, fordi vi har ikke fået de svar endnu. Vi har stillet en masse spørgsmål på de møder, vi har haft med Divisionsforeningen, men der er mange ting, vi ikke har svar på endnu. Derfor vurderer jeg, at de har kæmpestort stykke arbejde foran sig.”

Rammer er på plads

Claus Thomsen kan ikke genkende billedet af, at der skulle være store spørgsmål, som er ubesvarede i rammerne for Matchdays tv-produktion fra Superliga-kampene.

”Jeg kan ikke genkende, at der er en hel del. Der er mange detaljer, som bliver diskuteret på plads i den kommende tid. Men de nødvendige rammer er der sådan set og er forholdsvist klare i min optik. Men det kan Kim jo have en anden holdning til,” siger han.

I forhold til udgifter, forventer Claus Thomsen, at Matchday Production vil kunne levere en produktion til ”omtrent den samme pris”, som tv-selskaberne hidtil har brugt selv.

”Der er en ambition at gå op i kvalitet, selvom den på ingen måde er dårlig nu. Eksempelvis vil vi levere alle kampe i 1080 p HDR (et højopløsningsformat red.), som er en meget høj markedsstandard,” siger han.

Ikke bekymret

Spørgsmålet om produktionen af tv-billederne har ikke indgået direkte i forhandlingerne om Viaplay Group og TV 2’s køb af Superliga-rettighederne for 2024-2030.

Men det har været en klar mulighed i rettighedskontrakterne i flere år, at Divisionsforeningen kunne hjemtage produktionen, så det er noget, Viaplay Group har ”taget bestik af,” fortæller Kim Mikkelsen uden at ville komme det nærmere.

I mangler svar på en masse spørgsmål omkring produktionen af billederne til nogle rettigheder, som I har betalt et stort beløb for. Er du bekymret?

”Jeg er ikke bekymret, fordi vi vidste godt, at muligheden lå der, så det er ikke nogen overraskelse for os. Men, vi er spændte på at se, hvad de kommer med. Det vigtigste for os er, at slutbrugerne – vores kunder – oplever at få noget, der er mindst lige så godt som hidtil.”

”Vi stiller ikke spørgsmålstegn ved, om Divisionsforeningen og DMC kan gøre det. Vi har tiltro til, at de kan levere et godt produkt. Så for os drejer det sig om, at få alle de praktiske elementer afklaret, så vi er på sikker grund, når vi rammer juni 2024.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu