Superligaens nye produktionsselskab skal producere alle tv-kampe

”Med etablering af et produktionsselskab tager klubberne nu ansvaret for at drive udviklingen af tv-produktet,” lyder det fra direktør i Divisionsforeningen. 
Foto: Henning Hjorth
Foto: Henning Hjorth

Superligaen A/S og selskabet DMC Productions har som tidligere beskrevet stiftet et fælles produktionsselskab. 

Selskabets formål bliver fra sommeren 2024, hvor Viaplay og TV 2 har rettighederne til at vise Superliga-kampene, at producere alle tv-kampe fra 3F Superliga, Nordicbet Liga, Oddset Pokalen samt 2. og 3. Division.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Der vil i alt være tale om mere end 800 live-kampe, som vil blive produceret fra et nyt produktionscenter i København, lyder det. Det nye produktionsselskab er blevet døbt Matchday Production.

”Med etablering af et produktionsselskab tager klubberne nu ansvaret for at drive udviklingen af tv-produktet. Ved at pulje alle kampe fra de fire rækker i Herre-DM samt Oddset Pokalen, opnås en volumen, der betyder, at der på den lange bane kan investeres i teknologi og personale, så vi kan tilbyde rettighedskøberne, og dermed seerne, en tv-oplevelse fuldt på højde med det, vi ser internationalt,” udtaler direktør i Divisionsforeningen, Claus Thomsen.

”Tidligere medieaftaler har også givet mulighed for at hjemtage produktionen. Med de nye 6-årige medieaftaler på plads er timingen nu den rette. Det er en vigtig pointe, at rettighedshavere stadig får adgang til at sætte deres kreative præg på produktionerne,” fortsætter han.

Ejerfordeling

Superligaen A/S, som ejes af de 12 Superliga-klubber, har en ejerandel på 49 pct., mens DMC Production ejer 51 pct. af selskabet.

Claus Thomsen udtaler i pressemeddelelsen, at det ikke er det nye selskabs formål at opnå mere kontrol med, hvad der vises på stadion.

”Det har hele tiden været reguleret i aftalerne med rettighedshaverne, at der i selve kampproduktionen skal være fokus på det sportslige og f.eks. ikke vises baneløbere eller tilskuere, der har fået et ildebefindende,” udtaler Claus Thomsen.

”Hvad rettighedshaverne og den øvrige presse beretter fra stadion i tekst eller billeder er fortsat noget, de helt selv styrer. Nu har vi og klubberne bare taget et skridt op i værdikæden, så vi kan være med til at sikre, at kampene præsenteres på den bedst mulige måde. Og med DMC har vi fået en dygtig partner som deler vores vision om at udvikle kvaliteten af tv-produktet,” udtaler han.

Vil bruge erfaringer

I pressemeddelelsen lyder det, at der kun vil være behov for kamerapersonale på stadion under kampafviklingerne, mens det øvrige personale vil arbejde fra produktionscentret. I dag produceres kampene med såkaldte OB-vogne, som indeholder teknik til billed- og lydredigering, der køres ud til det enkelte stadion.

Svenske DMC Production, som har Stena Adaktum som hovedinvestor, har netop idriftsat et lignende produktionscenter i Oslo og vil drage erfaringer derfra, udtaler Paul Henriksen, der er adm. direktør i DMC Production.

”Kameraudstyr til optagelse på stadion bliver placeret på baser rundt omkring i landet, og vi forventer at indgå samarbejder med lokale partnere om at operere biler og udstyr. Vi glæder os i det hele taget til at skulle producere dansk topfodbold i samarbejde med branchens dygtige fotografer, lydfolk og øvrige produktionsmedarbejdere,” udtaler Paul Henriksen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu