Disney tager højdespring på dansk imagebarometer
![Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13470254.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20211110-215903-6-1920x1078we.jpg)
Disneys lancering og massive markedsføring af streamingplatformen Disney+ ser ud til at have gjort indtryk på en del. I hvert fald topper underholdsningsgiganten listen over de brands, hvis image er forbedret mest det seneste år.
Listen stammer fra analysebureauet Yougovs årlige Brandindex-opgørelse, som bl.a. Journalisten og B.T. har bemærket.
Mens Disney altså er hoppet højest fra en image-score på 7,5 til en på 14,6, indtager tv-distributøren Yousee en andenplads på rangstigen over største forbedringer. Det var dog fra en score på -0.1 til 4,9. Norlys, som også distribuerer bl.a. tv, har ligeledes pudset brandet af og ligger på en ottendeplads på listen med en score, der er 2,0 point bedre end i 2020. Dermed er tv-distributørens score vokset en my mere end TV 2 Play, der har løftet sit image med 1,6 point til 23,7 og dermed runder listen af på en tiendeplads.
Analysen opgør også de varemærker, der har de absolut største stjerner i danskernes bog, og her tager Rema 1000, Lego og Mobile Pay henholdsvis guld-, sølv- og bronzemedaljen. Toplisten ligner til forveksling 2020-udgaven - eneste forskel er, at Arla er hoppet foran Ikea og i år indtager niendepladsen med 34,9 point.
Der er også medieselskaber at finde blandt de stærkeste brands i danskernes øjne. DR, Netflix og DRTV ligger stabilt på rangordnens sjette-, syvende- og ottendeplads med en score på mellem 39,5 og 36,8 point. Dermed får DRTV 13,1 flere point end public service-kollegaen TV 2 Play.
Brandindex-opgørelsen sammenligner mere end 450 brands gennem interview med et repræsentativt udsnit af befolkningen.