Mofibo vil med abonnementsændring fastholde kunder der ikke er "storforbrugere"

Nye abonnementer handler ikke om afregning til forlag, lyder det fra Mofibo-direktør. 
Mofibo har to målgrupper for øje med nye abonnementstilbud. | Foto: Storytel/mofibo
Mofibo har to målgrupper for øje med nye abonnementstilbud. | Foto: Storytel/mofibo

Mofibos ændring af sin abonnementsmodel handler om at få godt fat i to målgrupper, der kan være svære at fastholde. 

Det er beskeden fra Mofibos direktør, Rasmus Lindstrøm, der svarer skriftligt på spørgsmål efter nyheden om, at Mofibo har tilføjet to nye produkter til sit abonnement.

Mofibo præsenterede i går dels et nyt flex-produkt til sine kunder samt et tilbud om en livslang rabat til studerende på videregående uddannnelser.

”Vi har en gruppe af kunder på vores Basic-produkt, som lytter lydbøger uden at være storforbrugere. De har i deres abonnement 20 timers lytning til rådighed og ved at åbne op for, at brugerne kan overføre deres ubenyttede lyttetimer til efterfølgende måneder, håber vi at kunne fastholde dem længere,” lyder det fra direktøren. 

Rabatten målrettet de studerende, der altså kan få 50 pct. rabat over deres levetid på deres abonnement, er et forsøg på at gøre sine komme bedre ind hos en attraktiv målgruppe. 

”Denne målgruppe benytter mange streamingtjenester, og med vores nye abonnementstype håber vi, at litteraturen kan forblive en prioritet hos dem,” skriver Rasmus Lindstrøm. 

Har ikke noget at gøre med afregnings-debat

Rasmus Lindstrøm afviser imidlertid, at abonnementsændringen har noget at gøre med debatten om afregningen hos de danske forlag. 

I efteråret 2023 blussede en større debat op, da Gyldendal-topchef Hanne Salomosen, at forlagene er så pressede af priserne på lydbøger, at det ”ender med, at der ikke er råd til at geninvestere i udvikling af litteratur og læremidler for både forlag og forfattere”. 

Samtidig annoncerede en forsamling af forfattere, at de i fremtididige forlagskontrakter ville boykotte streamingtjenester, hvis de ikke betalte mere for bøgerne. 

Tilbage i november afviste Rasmus Lindstrøm over for MediaWatch, at Mofibo ville ændre på afregningnsprisen. 

Og Mofibos nye abonnementer er da heller ikke et resultat af en ny forhandling med forlagene, lyder det. 

”De nye abonnementstyper har ingen sammenhænge med afregningsmodeller, som vi har løbende dialog med forlagene om. Initiativerne handler først og fremmest om at dække målgruppernes behov bedre samt at fastholde dem i litteraturen,” lyder det. 

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu