Nedskæringer gav driftsoverskud til Polaris Media trods presset toplinje

På trods af et presset annoncemarked oplevede den norske mediekoncern Polaris Media resultatsvækst første kvartal i 2024.
Polaris Media ejer en række norske medier. | Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix
Polaris Media ejer en række norske medier. | Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix

Besparelser og højere digitalt indholdssalg gav den norske lokal- og regionalmediekoncern Polaris Media fremgang på driften i første kvartal af 2024. Det skriver Polaris Media i en pressemeddelelse.

Trods et samlet fald i indtægterne kan Polaris præsentere et driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda) på 37 mio. norske kr. svarende til 23,5 mio. kr. efter årets første tre måneder. Det er 17 mio. norske kr. mere end i første kvartal af 2023.

”Væksten i antallet af digitale abonnementer betyder, at vi også har vækst i den samlede abonnementsbase, på trods af at færre abonnerer på trykte aviser,” udtaler adm. direktør i Polaris Media Per Axel Koch i pressemeddelelsen.

Mediekoncernen oplevede en fremgang i de digitale abonnementsindtægter på 28 pct. i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Polaris Media driver i alt 78 medier i Norge og Sverige og har samlet 620.000 abonnenter. Koncernen har Schibsted-koncernen som hovedejer.

Selskabet oplyser ikke bundlinje i kvartalsrapporten.

Nedgang i printannoncer

Til trods for væksten i det digitale indholdssalg faldt Polaris’ samlede toplinje med fire pct. til 869 mio. norske kr. De samlede digitale indtægter voksede med 18 pct. sammenlignet med første kvartal 2023 - men udgør fortsat en minoritet af koncernens omsætning. I første kvartal udgjorde digitale indtægter godt 35 pct. af toplinjen.

Omvendt er presset på annonceindtægterne fortsat for den norske mediekoncern i 2024.

Her oplevede mediekoncernen et fald på 11 pct. i forhold til første kvartal af 2023, som var en aldeles presset annonceår for de fleste traditionelle medier. Annonceindtægterne blev trukket ned af et fortsat dyk i salget af printannoncer. Konkret faldt printsalget med 23 pct., mens digitale annonceindtægter gik frem med 4 pct. sammenlignet med første kvartal 2023.

”Annoncemarkedet er fortsat udfordrende i både Norge og Sverige, og det ser ud til at fortsætte, indtil de makroøkonomiske forhold forbedres,” fortæller Per Axel Koch i pressemeddelelsen. 

Som resultat af en række nedskæringsrunder på koncernens medier, trykkerier og distributionsvirksomheder faldt driftsomkostningerne for Polaris Media med 6 pct. i første kvartal af 2024 sammenlignet i 2023.

Besparelserne var nødvendige som følge af det faldende annoncemarked ifølge Per Axel Koch.

Aktiesalg

Polaris Media offentliggjorde i april salget af en aktiepost på 9,99 pct. af FINN.no med afregning i Schibsted-aktier.

Prisen for salget af aktieposten er på 2,5 mia. norske kroner svarende til 1,6 mia. kr. og transaktionen færdiggøres i maj. Med Salget er Polaris Media den fjerdestørste aktionær i Schibsted med en ejerandel på 3,4 pct.

Det betyder at Polaris Media kommer til at modtage omkring 690 mio. norske kroner i udbytte fra Schibsted, hvor 90 pct. af beløbet forventes udbetalt i juni og resten i løbet af tredje kvartal af 2024.

Schibsted-koncernen ejer knap 30 pct. af aktierne i Polaris Media. Ejerposten vil følge med, når Schibsted senere i år udskiller sine medieforretninger i et særskilt selskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu