Jyllands-Posten afhænder Finans – mediet får ny chef under JP/Pol

Erhvervsmediet Finans bliver pillet ud af Jyllands-Posten. Mediet får i stedet nyt hjemsted under JP/Politikens Erhvervsmedier, mens Jyllands-Posten skrumper.
Erhvervsmediet Finans flytter ud fra Jyllands-Posten og ind under forretningsenheden JP/Politikens Erhvervsmedier, som direktør Anders Heering står i spidsen for. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Erhvervsmediet Finans flytter ud fra Jyllands-Posten og ind under forretningsenheden JP/Politikens Erhvervsmedier, som direktør Anders Heering står i spidsen for. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

Jyllands-Posten skal ikke længere udgive det digitale erhvervsmedie Finans. 

I stedet bliver Finans flyttet ind under forretningsenheden JP/Politikens Erhvervsmedier, som direktør Anders Heering står i spidsen for. Det erfarer MediaWatch fra flere kilder og bliver bekræftet af parterne.

JP/Politikens Erhvervsmedier rummer også selskabet Watch Medier - som MediaWatch er en del af - Marketwire, Dezeen og det delvise ejerskab af Infomedia. Derudover hører minoritetsandelene i bl.a. Dagbladet Børsen, Dagens Medicin og LassoX.

”Det er markant styrkelse af vores samlede position på markedet for erhvervsjournalistik. Som bredt erhvervsmedie er Finans det ideelle supplement til nichemediehuset Watch Medier og det finansielle nyhedsbureau MarketWire. Vi glæder os til at arbejde videre med de muligheder, som det skaber,” skriver Anders Heering i en kommentar til MediaWatch.

Finans flytter dermed ikke helt hjemmefra, men ind på en anden organisatorisk etage og er ikke længere en del af Jyllands-Postens aktiviteter. Mediet vil blive placeret som en selvstændig enhed på lige fod med de andre medieaktiviteter under JP/Politikens Erhvervsmedier.

Målet med at udskille Finans er bl.a. at forbedre dets abonnementssalg ved at skærpe mediets B2B-salg, altså abonnementer til virksomheder med medarbejdere, for hvem det kan være relevant at kunne læse mediet. Det er i høj grad også den form for abonnementssalg, som medieforretningerne under JP/Politikens Erhvervsmedier er specialiseret indenfor.

”Jyllands-Posten har gjort et fantastisk stykke arbejde med Finans. Finans er en digital succeshistorie, der fortsat vokser hver eneste måned. Vi tror på, at vi kan udvikle både den redaktionelle profil og den kommercielle tilgang, så vi kan øge væksten i abonnementsbasen yderligere. Det er vores ambition,” skriver Anders Heering.

Skal ikke servicere JP-abonnenter

Finans har nået loftet for sin vækst i den ”hybridmodel,” der har styret samarbejdet mellem erhvervsmediet og morgenavisen Jyllands-Posten, som Finans blev født ud af for små ti år siden, mener også ansv. chefredaktør på Jyllands-Posten Marchen Neel Gjertsen.

”Hvis vi skal flytte det yderligere og bygge det stærkere, er vi nødt til at lade Finans flytte hjemmefra og give det nogle nye vækstvilkår,” siger Marchen Neel Gjertsen.

Målet om flere erhvervsabonnenter kræver en tilpasning af den redaktionelle linje med mere ”klassisk erhvervsjournalistik med virksomheder i centrum,” fortæller hun.

Marchen Neel Gjertsen, ansv. chefredaktør på Jyllands-Posten. | Foto: Kasper Heden Andersen
Marchen Neel Gjertsen, ansv. chefredaktør på Jyllands-Posten. | Foto: Kasper Heden Andersen

Finans har haft egen chefredaktør og hjemmeside og har søgt redaktionel produktionsstøtte som en selvstændig udgivelse, men har samtidig skullet servicere Jyllands-Postens abonnenter.

”Finans har afdækket et behov for en masse journalistik rettet til ’almindelige’ abonnenter, der ikke nødvendigvis har samme forhåndsviden om erhvervslivet. Også i de bredere historier om samfund og erhverv kan der kan være forskel på journalistikken, alt efter om du ser en sag fra forbrugerens eller direktørens synspunkt,” siger Marchen Neel Gjertsen.

Forbindelsen mellem Jyllands-Posten og Finans bliver dog ikke kappet fuldstændigt, da dagbladet fremover vil købe sig til at bruge Finans’ indhold i det omfang, det er relevant at bringe.

Medarbejdere fortsætter

Finans blev lanceret under tidligere chefredaktør Steen Rosenbak i 2014. Han fratrådte ved udgangen af februar og efterlod dermed også ansvaret for Finans til ansv. chefredaktør Marchen Neel Gjertsen.

Ifølge MediaWatchs oplysninger har aftalen om at udskille Finans fra Jyllands-Posten været undervejs gennem længere tid. 

Når Finans er pillet ud af Jyllands-Posten står avisen tilbage med en noget mindre forretning og uden en af avisens større digitale vækstdrivere de senere år. Avisen barsler dog med en ny erhvervsredaktion, fortæller Marchen Neel Gjertsen.

Finans har en redaktion på 40-50 medarbejdere, som alle rykker med ind under JP/Politikens Erhvervsmedier og fortsat vil være en del af mediet, oplyser Anders Heering.

”Journalisterne på Finans fortsætter med deres nuværende vilkår. Nu bare som en del af JP/Politikens Erhvervsmedier i stedet for JP,” skriver han.

God forretning

Mens Jyllands-Posten gennem længere tid har været udfordret, hvilket blev gjort klart da tidligere ansv. chefredaktør Jacob Nybroe blev fyret i sensommeren 2023, er Finans grundlæggende ”en god forretning”, som Steen Rosenbak beskrev det i februar i forbindelse med sin fratrædelse.

Finans har bl.a. haft støt vækst i abonnementssalget. JP/Politikens Hus offentliggør ikke, hvor meget men det fremhæves i koncernrapporten, at indholdssalget løftes årligt. På månedsbasis besøges finans.dk af næsten en million unikke brugere. 

Vil der blive lavet ændringer på Finans i forhold til mediets indhold og redaktionelle linje under Erhvervsmedierne?

”Finans laver allerede masser er fantastisk erhvervsjournalistik. Vores ambitioner er at skærpe profilen yderligere, så vi fremtiden skaber endnu mere værdi for beslutningstagerne i dansk erhvervsliv. Vi ønsker at lave et bredt erhvervsmedie, der først og fremmest interesserer sig for erhvervslivet – det vil sige virksomhederne. Derfor vil vi forhåbentligt se et endnu mere fokuseret Finans i fremtiden,” skriver Anders Heering.

Mediet Finans har i en vis udstrækning hidtil konkurreret med flere medier under Watch Medier, da indholdet er målrettet samme læsere, der er interesseret i erhvervsstof

Er det hensigtsmæssigt at have flere medier, der konkurrerer om de samme læsere, under samme forretningsenhed?

”Finans og Watch Medier har hver deres tilgang til erhvervsstoffet, og derfor supplerer de to medier hinanden godt. Hos Watch Medier får du den kontinuerlige dækning af din branche, mens Finans tilbyder en bred erhvervsdækning, der rækker ud over de enkelte brancher,” skriver Anders Heering.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu