Historiemagasiner trodser printkrise
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5876528.ece/ALTERNATES/schema-16_9/magasinethistorie53.jpg)
Krig trodser krisen.
I hvert fald når man ser på det hjørne af mediebranchen, der skriver magasiner om historie. Det gælder blandt andet hos Bonnier Publications ’Historie’.
’Historie’ blev første gang udgivet i 2005 og ligger stabilt med oplag på 26.000 eksemplarer, mens læsertallet er steget til 221.000 i Danmark. Magasinet udgives desuden i de øvrige skandinaviske lande og har samlet rundet et oplag 150.000, skriver Politiken. Magasinet har en kernelæser på 35-55 år med en overvægt af mænd. Chefredaktør Tonny Vorm er ikke i tvivl om, hvad kernelæserne vil have.
”Det er meget markant, at krig og specielt Anden Verdenskrig bare sælger bedre (…) Vi skriver til den forudsætningsløse læsere om store mænd, kvinder og begivenheder, der ændrede verdenshistorien. Man behøver ikke at have gået på universitetet for at gå på opdagelse i vores verdenshistorie. Vi dramatiserer stoffet og gør det levende,” siger han til Politiken.
Foruden Bonniers’ ’Historie’ melder også magasiner ’Alt om Historie’ og ’Militærhistorie’ overfor Politiken om stigende interesse for populærhistorisk formidling. ’Militærhistorie’ er vokset fra et oplag på 5.000 i 2008 til omkring 9.000 i dag.
Bonnier Publications sadler op til digital udvikling
Relaterede artikler
Bonnier Publications sadler op til digital udvikling
For abonnenter