Analytiker: Lokale Berlingske salg positivt for mediebilledet
Selvom udgangspunktet for salget af Berlingske Media var et samlet salg, så kan opbruddet i mindre bidder vise sig at komme det danske mediemarked til gode. Det skriver Jyllands-Posten.
”At sælge lokalt vil være godt for det samlede mediebillede og måske også optimalt for kreditorerne og ejerne,” vurderer Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktieanalyse over for Jyllands-Posten.
At Berlingskes ejer Mecom blev tvunget til at sælge Berlingske Media i mindre dele vidner om, at medievirksomheder er så pressede, at råderummet for frivillige beslutninger svinder over for de økonomiske realiteter, mener Peter Falk-Sørensen.
Professor i medieledelse på CBS Anker Brink Lund mener dog også, at nye selvstændige lokal- og regionalaviser kan dog også blive for små.
”Man kan med fordel samle kræfterne og genskabe ledelsesfokus ved at genopfinde publicistikken snarere end en øgning af produktiviteten,” siger Anker Brink Lund til Jyllands-Posten.
Knudsen: Buddene på hele koncernen var for lave
Relaterede artikler
Knudsen: Lettere at sælge et helt trykkeri
For abonnenter
Det kostede Berlingskes tre ugeaviser
For abonnenter