North Media forventer mindre overskud på grund af udgifter til svensk opkøb

Koncernen står bl.a. bag distributionsselskabet FK Distribution, platformen Boligportal og jobannonceformidleren Ofir. 
North Media har hjemme i Søborg nord for København.
North Media har hjemme i Søborg nord for København.
AF MARKETWIRE

North Media er kommet ud af første kvartal med resultater på linje med selskabets egne prognoser, men skærer i forventningerne blandt andet med adresse til SDR Svensk Direktreklam, der blev overtaget i december.

”I 1. kvartal 2024, hvor resultaterne var som ventet, har vi fokuseret på at integrere SDR Svensk Direktreklam i North Media-koncernen. Vi har taget de første skridt til at udnytte potentialet for gensidig udvikling med FK Distribution, herunder overgang til fælles brug af de danske produktionssystemer og planlagt test af maskinel pakning af tryksager til det svenske marked i 2. kvartal 2024, siger Lasse Ingemann Brodt, administrerende direktør i North Media, ifølge regnskabet.

For hele året venter North Media nu en omsætning på 1310-1355 mio. kr. mod tidligere 1310-1375 mio. kr., og en EBITDA-indtjening på 170-200 mio. kr. mod tidligere 170-210 mio. kr.

”Præciseringen skyldes primært øget indsigt i SDR’s forretning og tilpasning af fremskrivningsmodeller i SDR, samt en lidt lavere vækst i Boligportal,” skriver North Media.

Målt på de justerede driftsresultat, EBIT, skærer North Media sin prognose til 95-125 mio. kr. fra tidligere 110-150 mio. kr.

Årsagen er her en engangsnedskrivning på it-systemer i SDR på 13,7 mio. kr.

North Medias budforretning, Last Mile, havde i første kvartal en omsætningsfremgang på 45 pct. medregnet den opkøbte svenske del. Eksklusive SDR faldt omsætningen med 3 pct.

I forretningsområdet Digital Services faldt omsætningen 3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu