BBC giver seere chancen for at medvirke i favorit-tv-shows

Britiske BBC-seere får nu muligheden for at skænke fadøl i ”EastEnders” eller spille en alien i ”Doctor Who”.
BBC giver nu fans mulighed for at medvirke i blandt andet "EastEnders", der har kørt siden 1985. Her ses den afdøde dronning Elizabeth i 2001 på pubben Queen Vic, hvor en stor del af serien foregår. Elizabeth ses sammen med skuespilleren Barbara Windsor, der i mange år har spillet rollen som Peggy Mitchell. I baggrunden ses skuespilleren Steve McFadden, der spiller Peggys søn, Phil Mitchell | Foto: Fiona Hanson/Ritzau Scanpix
BBC giver nu fans mulighed for at medvirke i blandt andet "EastEnders", der har kørt siden 1985. Her ses den afdøde dronning Elizabeth i 2001 på pubben Queen Vic, hvor en stor del af serien foregår. Elizabeth ses sammen med skuespilleren Barbara Windsor, der i mange år har spillet rollen som Peggy Mitchell. I baggrunden ses skuespilleren Steve McFadden, der spiller Peggys søn, Phil Mitchell | Foto: Fiona Hanson/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

I Storbritannien bliver BBC’s seere tilbudt muligheden for at optræde i nogle af deres yndlings-tv-shows.

Tiltaget er en del af mediegigantens 100 års-fødselsdagsfejring.

Seere kan således ansøge om at få deres ”15 seconds of fame” - 15 sekunders berømmelse. Det gælder blandt andet chancen for at få lov til at bestille en pint på pubben Queen Vic i den legendariske tv-serie ”EastEnders”, få lov til at meddele, at afstemningen nu er åben i det britiske ”Vild med dans” eller få lov til at optræde som en alien i ”Doctor Who”.

Seer-kampagnen blev præsenteret fredag i BBC-talkshowet ”The One Show”, der i næste uge vil blive omdøbt til ”The 100 Show” for at markere milepælen.

Andre muligheder for at komme i rampelyset inkluderer at optræde som patient i drama-tv-serien ”Casualty”, lave en lydeffekt i radio-dramaet ”The Archers” eller udføre et stykke arbejde i haveprogrammet ”Gardener’s World”, der første gang blev sendt på BBC i 1968.

Når de heldige fans er blevet udvalgt, vil de få lov til at bruge tid på optagelserne af deres yndlingsshow. Resultatet vil blive sendt på tv og i radio senere på året.

Kampagnen lanceres for at takke publikum for at være en del af BBC’s 100 år lange historie.

”Det er fantastisk for ”The One Show” at få lov til at annoncere BBC’s ”15 seconds of fame”-initiativ. Det er en storslået mulighed for seerne for at få lov til at medvirke i deres yndlingsprogrammer,” siger ”The One Show”-værten Ronan Keating.

Mange vil genkende Keatings navn, da han i sine unge dage var en del af det irske boyband Boyzone. Efterfølgende har han som solokunstner også haft stor succes.

BBC’s seer-kampagne vil køre på både tv og i radio såvel som på sociale medier. Ansøgningsfristen er den 4. november.

Briefing: Ugen i mediebranchen

DR’s dramasatsning scorer over en million seere

Tidligere statsminister kritiserer TV 2 News for ”manel”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu