Følgerne siver fra 24syv-facebookside med Loud-overtagelse i udsigten

På tre dage er over 2.000 følgere faldet fra, og samtidig opfordrer flere til at følge trop efter nyhed om, at Loud overtager facebooksiden.
Navneskiftet fra Radio Loud til 24syv sker 3. januar 2022. | Foto: Jens Dresling
Navneskiftet fra Radio Loud til 24syv sker 3. januar 2022. | Foto: Jens Dresling

"Gå ind og fjern dit like, hvis du har liket Radio24syv og ikke kan lide 24tyv!!"

"Forrykt, at I stjæler alt, der står Radio24syv på. Farvel og tak til den her side - håber, flere følger med!"

Efter Mediawatch mandag kunne fortælle, at Radio Loud overtager Radio 24syvs facebookside fra januar, er over 2.000 følgere sprunget fra, så facebooksiden i skrivende stund har 133.355 følgere.

Samtidig har flere kommenteret på siden og opfordret andre til at følge trop.

Programchef for Radio Loud Simon Andersen mener dog ikke, at det er et stort problem, at siden har mistet over 2.000 følgere på tre dage.

"Det beviser vel det, jeg siger, at det er et forsvindende lille tal, ud fra, hvor mange der er på siden. Og så håber jeg jo også, at der kommer nogle nye til, når vi først går i gang med at putte indhold derind. Om tre til fire måneder så er den debat jo holdt op med at eksistere, og så er folk optaget af, om de får noget radio, de synes er fedt, og kun det," siger Simon Andersen.

"Det er en lille, lille bitte flok"

På Radio Louds seneste opslag på siden har mindst 212 reageret med en vred smiley, og ud over opfordringer til at stoppe med at følge siden er der blandt de 166 kommentarer flere vrede ytringer. Programchef Simon Andersen har set reaktionerne, men holder fast i, at det blot er en lille del af de godt 130.000 følgere, som mener, at det er forkert, at Radio Loud overtager siden.

"Ja, jeg har godt set, at der er nogle, der virker temmeligt radikaliseret. Det er jo en besættelse for folk, men det er jo altid noget, at de ikke smadrer ruder - endnu. Det er en lille, lille bitte flok, som måske skal finde noget andet at gå op i," siger Simon Andersen.

Radio24syv lukkede i oktober 2019, og siden da har facebooksiden været i Berlingske Medias varetægt, som har brugt siden til at dele indhold fra Berlingske Medias nyhedsapp, der tidligere hed "Listen to news", men som har skiftet navn til "24syv".

Men fra januar overtager Radio Loud altså den store følgerskare, når kanalen skifter navn til 24syv. DR har talt med Benjamin Rud Elberth, ekspert i digital kommunikation, der dog ikke mener, at det kommende 24syv kan bruge de eksisterende følgere på siden til noget.

Han sammenligner det med, hvis Coca Cola købte Pepsi Max-følgere. Det er Simon Andersen ikke enig i.

"Det må tiden jo vise. Jeg ved det jo ikke. Jeg forestiller mig, at langt de fleste mennesker, der holdt af 24syv, de vil også komme til at holde af det nye 24syv, som jo ikke er det samme, men som også bliver godt, og når vi først kommer over den her fase, hvor mange råber og skriger, så er jeg helt tryg ved, at det hele vil normalisere sig, men det tager bare nogle måneder," siger Louds programchef.

Afviser vildledning

I forbindelse med Louds overtagelse af facebooksiden har advokat og ekspert i markedsføring Heidi Højmark Helveg over for DR vurderet, at det potentielt er en overtrædelse af markedsføringsloven, fordi gennemsnitsfølgeren vil føle sig vildledt.

Radio Loud har dog ikke tænkt sig at undersøge, om det passer.

"Nej, den tanke har ikke strejfet mig, så jeg kan med sikkerhed sige, at det har vi ikke undersøgt", siger programchef Simon Andersen.

Og det er ikke noget, I har tænkt jer at undersøge?

"Nej, det kan jeg love dig for, at vi ikke har. Altså jeg forstår ikke argumentet. Det er jo fuldstændig klart, hvad der er sket. Vi ejer varemærket, og vi bruger det, og så er der vel ikke nogen falsk markedsføring over det."

Argumentet er, at følgerne vil føle sig vildledt?

"Jamen så kan de jo bare lade være. Så kan de synes skidt om det, hvis de vil det," siger Simon Andersen.

Ud over Radio24syvs facebookside og navn overtager Radio Loud også den lukkede radiostations lydunivers og grafiske udtryk. Det skriver fagbladet Journalisten.

Navneskiftet fra Radio Loud til 24syv sker 3. januar 2022.

Loud overtager Radio24syvs facebookside med 135.000 følgere

Advokat: Louds overtagelse af Radio24syvs facebookside kan være brud på lovgivning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu