Bureau: TV3 Sport 2 ligner tam udgave af Sport 1

Mediabureauer og YouSee forholder sig lettere skeptisk og afventende overfor TV3 Sport 2, der skydes i luften om 12 dage.
Per Fanefjord Laursen

TV3 Sport 2, der lanceres den 5. februar, vil bl.a. byde på WTA tennis og fodbold fra Premier League. Lanceringen af den ekstra sportskanal kom i kølvandet på, at TV3 blev eneejer af TV2 Sport, der samtidig skiftede navn til TV3 Sport1.

Der var ikke stor YouSee opbakning til TV3s nye ekstra sportskanal, da den blevet annonceret lige efter nytår, og det har ikke ændret sig.

“Der er ikke noget nyt at fortælle om TV3 Sport 2, så kanalen kommer nok til at gå i luften primo februar uden os. Men det vil nok være til at leve med for vores kunder, og vi har ikke lyst til at haste en eventuel aftale igennem,” siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

Lave forventninger
Annoncemarkedet anlægger også den afventende tone overfor TV3s udvidede sportstilbud. Den skal i luften og vise fladen, før i al fald to af bureauerne giver den større opmærksomhed.

“Som mediabureau byder vi altid nye medier velkommen - men denne sag er lidt speciel, da den er en del af en eksisterende portefølje. Jeg har endnu ikke fuldt overblik over, hvilke rettigheder der bliver af afviklet på kanalen, men mon ikke der er noget tilovers fra Viasats forskellige rettigheder,” siger Broadcast Manager Jacob Olsen, IUM, der præciserer, at bolden ligger hos TV3.

“Alt andet lige forventer vi ikke, at kanalen får en share og dækning, der er værd at regne med - heller ikke på længere sigt. Men i sidste ende afhænger det af rettigheder og distribution,” siger han.

Fyrtårne krævet
MEC’ Broadcast Director Flemming Jensen er også tilbageholden, men forestiller sig en lillebror rolle til kanalen:

“Et godt gæt er nok, at TV3 Sport2 kan præstere en share, der er halvdelen af de knap to point, som TV3 Sport1 har. Kanalen får dog hårdt brug for programfyrtårne, både af hensyn at opnå tiltrængt distribution og værdi på reklamemarkedet. Det kunne jo ske til august, når TV3 overtager de mange engelske Premier League-kampe,” siger han og noterer sig, at der ikke kommer Champions League kampe på kanalen.

God dialog
Viasat-direktør Jette Nygård-Andersen, der er ansvarlig for al distribution af TV3-kanaler, har især lagt sit fokus på at få lanceret den ekstra sportskanal hurtigt for at udnytte alle rettigheder.

“Det betyder, at vi lancerer den nye sportskanal TV3 Sport 2 til alle Viasat parabol-kunder den 5. februar. Kort efter regner vi med, at kanalen også er tilgængelig til Viasat IPTV kunder.”

Hun er ikke bekymret for kanalens programstyrke.

”Kanalen har Premiere League fra sommer, så vi er klar over at den især er attraktiv fra det tidspunkt, så mon ikke vi finder en løsning”.

Når det gælder YouSee distribution, siger hun:

“Vi er godt i gang med at tale med YouSee, og har en rigtig god dialog. Når vi er lidt længere, kan vi også melde en pris ud på kanalen, men det har vi ikke gjort endnu.”

TV3 har ikke yderligere kommentarer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu