Offentlig it i Danmark skuffer

MediaWatch

Undersøgelsen viser at kun fem ud af 110 styrelser får topkarakter i den offentlige sektor, mens hele 67 får regulær dumpekarakter.

Undersøgelsen fra Institut for Informatik ved Handelshøjskolen i København er foretaget ved at på offentlige hjemmesider og herunder vurdere brugervenlighed.

Udlændingestyrelsen fremhæves specielt i rapporten som et eklatant eksempel på uvillighed til at indføre ny teknologi.

Styrelsen har 380.000 telefoniske henvendelser og 55.000 personlige henvendelser, men det formår alligevel ikke styrelsen til at øge it-takten.

Told & Skat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fremhæves for deres implementering af ny teknologi.

Men Arbejdsskadestyrelsen udpeges som et eksempel på, at et stort arbejde med it belønnes.


"Det er simpelthen for slapt og visionsløst! Undersøgelsen viser, at regeringens IT-satsning fejler."

"Det er ikke er nok at krydse fingrene og håbe på, at IT-investeringer vil betyde forbedringer for borgerne og effektiviseringer i det offentlige."

Han tilføjer:

"Det offentliges IT-satsning bør i høj grad handle om at skabe langt bedre borgerservice."

Socialdemokraterne kræver derfor, at regeringen giver den såkaldte IT-taskforce et styrket mandat til at forbedre de statslige hjemmesider.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu