Strand: Kunder skal fastholdes

MediaWatch

Teleanalytikerens modargument er, at hvis teleselskaberne ikke må binde kunderne, falder forhandlertilskuddet til mobiltelefonerne bort. Hvilket fører til dyrere telefoner. Kunderne vil derfor vente med at udskifte deres mobiltelefon. Hvilket igen betyder, at det vil tage længere tid at indføre nye tekniske muligheder i mobilnettet.

John Strand, der er administrerende direktør for Strand Consult, forudser ifølge Jyllands-Posten, at det kan blive vanskelige end forventet at indføre tredje generation af mobiltelefoni, hvis tilskud og bindingsperiode ophæves.

Weiss er enig med analytikeren i, at det kan tage længere tid at indføre ny teknologi. Til gengæld får forbrugerne en mere gennemskuelig prisstruktur, hvis telefonerne bliver befriet for forhandlertilskud.

Markedsdirektør Morten Falkenberg, TDC Mobil, medgiver, at et forbud mod bindingsperioder og forhandlertilskud vil give mere reel konkurrence på tjenester, dækning og kundeservice. Falkenberg erkender også, at forbuddet vil give konkurrencemæssige fordele til de store etablerede selskaber.

Informationsdirektør Anders Krarup, Telia, mener ifølge Politiken, at formålet med forslaget udelukkende er at holde små og nye selskaber fra at tage kunder fra de store. Krarup bakkes op af direktør Torben Rune fra analysevirksomheden Netplan. Rune mener, at det danske marked for mobiltelefoni stort set er mættet. Derfor fokuserer de store teleselskaber på at holde på deres kunder frem for at hverve nye.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu