Tysk TV tror mindre på Internettet

MediaWatch

Efter at RTL New Media har indhentet et underskud på 52 millioner på en omsætning på 90 millioner Deutschmark (DM), er man mindre optimistisk hvad angår Internettets potentiale i forhold til TV.

Når RTL så ikke drosler Internet-aktiviteterne ned, skyldes det ifølge Handelsblatt forhåbninger til en såkaldt Cross Media-pakke, hvor annoncørerne får Internettet med i købet.

Ifølge den tidligere RTL-chef Helmut Thoma er det kun et spørgsmål om tid inden de tyske TV-stationer på linie med konkurrenterne i USA begynder at spare på Internet-investeringerne. Thoma, der nu er bestyrelsesformand for Adlink, tror ikke på en kommende voldsom stigning i annonceindtægterne fra Internettet.

Public service-stationen ARD er ikke afhængig af reklame-indtægter og er derfor i færd med at udbygge Tagesschau.de. Pengene kommer fra det offentlige. Indtil videre har Finanzbedarfs der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten bevilliget public service-stationerne 88 millioner DM indtil 2004. Public-service stationerne, og ZDF i særdeleshed, trues nu af sagsanlæg fra aviserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu