Bredbåndet venter på markedet

MediaWatch

Bredbåndet er her allerede, båndbredden bliver gradvist øget, men de helt tykke forbindelser bliver kun rullet ud i stor skala i takt med, at efterspørgslen fra forbrugere og virksomheder vokser. Og efterspørgslen afhænger af udbuddet af tjenester, som brugerne er villige til at betale for. Det er kort sagt markedet der styrer udviklingen.

For dyrt for familien Danmark

- Vi kan sagtens rulle fiber ud til hvert eneste hjem i Danmark, men ingen vil kunne betale for det, sagde Rudi Petersen, salg- og marketingdirektør hos Telia. Han forudså derfor, at operatørerne bliver nødt til at sætte prisen ned, hvis de skal have hele familien Danmark på bredbånd. Problemet ligger i, at jo større båndbredden er, jo dyrere bliver det for forbrugerne. Derfor udbygges bredbåndsnettet i takt med de forventninger, teleselskaberne har til markedsudviklingen.

- Danskerne har ikke flere penge til teleydelser, mente Rudi Petersen. Vi skal altså ikke forvente en voldsom forøgelse af båndbredden samtidig med at penetrationen stiger over de næste par år. Udrulningen af bredbåndet er og bliver en knopskydningsproces, supplerede Henning Dickow, teknisk direktør i TDC Tele Danmark Net. Hvis vi først får brug for fiberen om ti år, så bliver den tidligst lagt om otte år.

Markedet klarer ærterne

- Kom med indholdet, og så finder vi en løsning, lød opfordringen fra Henning Dickow. Og det skal vel at mærke være et indhold, som forbrugerne og erhvervslivet er villige til at betale for. Der skal findes nye forretningsmodeller, som gør op med Internettets noget uheldige påvirkning af brugernes betalingslyst. Eller som konsulent Claus Bülow Christensen, tidligere Bredbandsbolaget, nu TomorrowsNextMediaConsultancy, udtrykte det: "If you can't bill it - kill it!".

Den generelle udmelding fra deltagerne, der repræsenterede en række toneangivende selskaber indenfor telekom, new media og venture-verdenen i Danmark, var, at bredbånd og den tilhørende mediekonvergens er på vej. Men mange ting skal falde på plads før det superhurtige fiberopkoblede drømmesamfund kan lanceres. Så, ro på nu&'>8230; Markedet klarer ærterne, når det står klart, hvad forbrugerne ønsker og hvad de er villige til at betale for. Samt når applikationerne er udviklet, syntes budskabet fra konferencen at være.

B2B-applikationer driver udviklingen

- Bredbåndet er allerede tilstede i B2B-segmentet, sagde Birger Hauge, adm. direktør hos Brandts Ventures. Han pegede på modeller, som f.eks. baserer sig på at firmaer udliciterer deres data-backup til selskaber, der leverer tjenesten via bredbånd. Et andet område, som Birger Hauge havde forventninger til, var web-tv til erhvervslivet. Men når det drejede sig om B2C-segmentet, var der med enkelte undtagelser noget længere mellem de konkrete forslag blandt konferencens talere. Blandt undtagelserne var Leif Bergmann, direktør hos Henley MBA i Danmark, der gav en rundtur i e-learning-universet - et område, som John Chambers, Ciscos topchef, har kaldt for "the next big killer application for the Internet".

Minimum 10-25 Mbit/s

- Når alle 'dimserne' (mobiltelefonerne, set top-boksene mv.) er IP-kompatible, så skal den almindelige bruger nok følge trop, sagde han. Birger Hauge slog også til lyd for, at båndbredden skal op på hastigheder mellem 20 og 25 Mbit, før de nye tjenester for alvor rykker. Det drejer sig om quality of service, mente Hauge. Konsulent Carsten Corneliussen, der indtog pladsen som konferencens spilfordeler, mente ligeledes, at 2 Mbit er alt for lidt til fremtidens interaktive tjenester: Den 'officielle' definition på bredbånd er en forbindelse på minimum 256 Kbit/s. Men bredbåndet skal op på 10-20 Mbit/s, før det kan bruges til fremtidens multimedia-indhold, sagde Corneliussen. Tjenester som f.eks. interaktivt tv kræver mindst 8 Mbit/s, samstemmede Rudi Petersen, Telia.

- Men i bund og grund nytter det ikke, at operatørerne bare tilbyder bredbånd. Det er indholdet, der skal konkurreres på, sagde Corneliussen. Afdelingschef Mads Christoffersen, TDC Tele Danmark Erhverv, forudså, at en grundlæggende model fremover bliver, at forbrugerne betaler flatrate-abonnement for de basale tjenester, mens de værdiøgede tjenester bliver betalte tjenester. Claus Bülow Christensen fra TomorrowsNextMedia, mente, at teleoperatørerne bliver nødt til at indstille sig på at dele indtjeningen med indholdsleverandørerne.

Hold øje med Internet på tv
8230;tv! Enhanced tv med interaktivitet via en multimediaboks (eller set top-boks), giver mulighed for handel med rejser og billetter samt auktioner via tv-skærmen. For computerspil, video-on-demand, lotto-spil samt ikke mindst den ultimative interaktive applikation, vi alle har ventet så længe på: Mulighed for at vælge kameravinkler på Formel 1-transmissionen.

Og tillad så Mediawatch' reporter at slutte af med Claus Bülow Christensens lille brugerorienterede definition af, hvad bredbånd egentlig er. Det er 1) når man synes det går hurtigt nok; 2) når man er koblet op til fast pris på en stabil måde; 3) når man kommunikerer med andre på nye måder og 4) når man er glad for sin forbindelse!

Af Lars Raabye Pilegaard

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu