Google vokser og vokser

MediaWatch

Ifølge Financial Times har Google senest truffet aftaler med Vodafone i Storbritannien, Fujitsus Internetsparte Nifty og NTT Docomo i Japan og E-Chilipadi i Malaysia. I ekspansionsbestræbelserne lægger Google specielt vægt på at komme med i det mobile internet, og er samtidig indstillet på, at disse bestræbelser et godt stykke hen ad vejen ikke vil være overskudsgivende.

Googles popularitet, der skyldes en kombination af sikre hits og enkel funktionalitet, har senest fået navnlig de tyske aflæggere af Altavista, Excite og Lycos til at forenkle deres søge-portaler. Altavista er stadig Europas mest benyttede søgemaskine, selv om sitet er skarpt forfulgt af Google på en andenplads.

Selv om Google kun har indtægter fra licenser og tekst-baserede reklamer, er det ikke nogen ringe indkomstkilde. Google hævder, at deres "click-through-rate" er fire til fem gange højere end branchegennemsnittet på omkring en procent.

Med 200 ansatte kan Google i 2002 ifølge Financial Times opnå en omsætning på omkring 50 millioner dollars. Sammenlignet med børsnoterede selskaber kan det samtidig godt komme op på en markedsværdi på 250 millioner dollars.

Louis Monier, der har grundlagt Altavista, mener, at det er smart af Google at undgå en site som er ligeså overklistret med mærkater som en Formel 1-racer.

Google-søgeteknikken er i dag købt af Yahoo, AOL/Netscape og Cisco. Yahoos tilegnelse af Google-teknikken i 2000 har indikeret en markant fremgang for det Silicon Valley-baserede firma. Google's hemmelighed er en algoritme ved navn Link-Analyse, der rationaliserer den enkelte søgning.

Google forventer at være overskudsgivende i tredje kvartal 2001.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu