Betalings satellitradio i USA

MediaWatch

De amerikanske satellitradiostationer, Sirius Satellite Radio, og XM Satellite Radio lancerer betalingsradio i 2001. Målet er at give lytterne i hundredvis af individuelle radiokanaler at vælge imellem, bedre lydkvalitet og færre reklamer formedelst 9,95 dollar om måneden i abonnement, skriver Mediapost.

Traditionelle broadcastere argumenterer, at folk ikke vil betale for radiolytning, der ellers er gratis.

Bilproducenterne i USA planlægger i øjeblikket at indbygge satellitradiomodtagere i deres biler og snart vil der også komme bærbare satellitmodtagere i handlen til privat brug.

Et såkaldt Global Positioning System, vil sikre trafik- og vejrmelding skræddersyet til lytterens geografiske tilstedeværelse. Systemet giver samtidig annoncørerne bedre muligheder for at målrette deres reklamer. Analytikere vurderer, at denne form for radio kan tvinge de konkurrerende AM og FM radiostationer til at stramme op på kvaliteten af deres udsendelser og sende færre reklamer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu