eToys' eksistens er truet

MediaWatch

Analytikere spår ikke eToys mange chancer for at klare sig alene, og det gør det kun værre, at eToys vil få en dårligere julehandel end forventet. Analytikeren Kevin Silverman fra ABN Amro tror nok, at eToys kan overleve, men ikke alene, skriver Reuters. Derfor har eToys brug for en partner, og det mener Silverman snart vil ske.

Online legetøjsbutikken eToys' aktiekurser dykkede mandag 73 procent, efter at selskabet havde meddelt i fredags, at indtjeningen i tredje kvartal, som slutter med udløbet af december, kun vil blive indfriet med 50 procent. Forventningen var oprindeligt en indtjening på mellem 210 og 240 millioner dollar, men ifølge meldingen fra eToys estimeres omsætningen til mellem 120 og 130 millioner dollar. Selskabet oplyser desuden, at det bliver nødt til at afskedige medarbejdere i januar, og at der kun er nok kassebeholdning til at klare marts med.

Silverman vurderer eToys til at være cirka 200 millioner dollar værd, ud fra virksomhedens anlægsaktiver, kassebeholdning, lagerbeholdning og immaterielle aktiver som mærkevarenavnets værdi. Specielt navnet "eToys" tror Silverman vil virke trafikskabende, hvilket gør eToys attraktiv som division for en traditionel legetøjs virksomhed.

I modsætning til mange af de andre udbrændte dotcom virksomheder, mener analytikere at eToys vil kunne undgå total sammenbrud, på grund af Internet-butikkens toptrimmede infrastruktur. Og paradoksalt nok er det netop opbygningen af en effektiv infrastruktur, som har været medvirkende til at dræne eToys' kassebeholdning.

eToys' aktier har i den seneste tid været udsat for kraftige kursdyk, og kreditvurderings selskaber har henvist selskabet til de laveste kategorier, med henvisning til, at selskabet sandsynligvis ikke vil kunne fortsætte dets forretning. Finansieringsselskaberne vurderer, at eToys muligvis ikke vil være i stand til at rejse tilstrækkelig kapital, til at sikre dets overlevelse, delvist på grund af finansierings-selskabernes generelle modvilje mod at engagere sig i selskaber, som beskæftiger sig med elektronisk handel.

Generelle vilkår for e-handel

Fra starten havde eToys en konkurrencemæssig fordel ved at være det største mærkenavn på e-tailing markedet for legetøj, men i mellemtiden har de traditionelle legetøjsbutikker lanceret online-handel, og det har gjort det svært for eToys, mener Silverman.

Markedsanalytikeren Henry Blodget fra Merril Lynch har tilsvarende nedjusteret sine vurderinger af e-tailing markedslederen Amazon.com under henvisning til selskabets manglende evne til at imødekomme markedets forventninger kombineret med den generelle lave vækst på markedet for online-handel.

Ifølge Blodget giver eToys sagen anledning til at vurdere, hvilke implikationer det vil have for e-tailing legetøjsbranchens fremtidsudsigter og den generelle vurdering af hele e-commerce industrien. Henry Blodget går for at være den højst estimerede analytiker indenfor new media virksomheder.

Ifølge Forrester PowerRankings og ShopServe.com er eToys nummer 3. blandt amerikanske online legetøjsbutikker efter SmarterKids og Amazon.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu