Interaktiv markedsføring via det personlige netværk

MediaWatch

Det lyder meget fancy, men i virkeligheden er det en meget simpel videreudvikling af den idé, som Internettet oprindeligt bygger på.

Det personlige data netværk indebærer, at alle ens data lagres på Internettet, så man har adgang til dem, hvor som helst og når som helst. Formålet er at imødekomme det stigende krav om at kunne bruge personlige data på forskellige platforme.

Allerede i dag deler mange deres kalender og e-mail mellem computeren på kontoret, deres PDA (håndholdt computer som f.eks. Palm Pilot) og deres hjemmecomputer. Antallet af platforme vil stige kraftigt i de kommende år, efterhånden som der kommer gang i udbredelsen af WAP-telefoner og smartphones, digitalt og interaktivt TV - og en mængde andre muligheder som for eksempel interaktive stande eller - boder på stationer og i lufthavne.

De tekniske muligheder

Allerede i dag, når jeg logger mig på My Yahoo!, får jeg mit helt eget brugerdefinerede indhold, uanset om jeg logger på fra min desktop computer, min laptop, min PDA eller min WAP-telefon. Jeg har selvfølgelig også mulighed for at få adgang til min mail fra alle platforme, og for at det ikke skal være løgn kan jeg tage hele min musiksamling med rundt i verden uden at skulle pakke så meget som en eneste CD.

På www.my.mp3.com kan man (snart) registrere sin CD-samling og derefter høre sangene direkte fra nettet fra en hvilken som helst computer, og der er mange flere af den slags muligheder på vej.

Forestil dig, at du kommer på besøg hos en ven og automatisk har adgang til din egen pladesamling via din egen PDA, som fungerer som fjernbetjening til din vens stereoanlæg. Det lyder som science fiction, men er i virkeligheden lige rundt om hjørnet. Det eneste vi mangler for at denne profeti, og mange, mange andre bliver til virkelighed er, at Bluetooth teknologien bliver udbredt. Bluetooth sætter alle mulige enheder som for eksempel mobiltelefoner, PDA'er og computere i stand til trådløst at tale med hinanden eller med omverdenen f.eks. Internettet.

Bluetooth-chippen fylder ikke mere end en tommelfingernegl og koster i dag under 14 dollar at fremstille. Og så tilbyder den overførselshastighed på op til 10 Mps, hvilket er godt tusind gange hurtigere end GSM telefonerne i dag. Problemet er, at der indtil videre kun er 10 meters rækkevidde, så der skal sættes ganske mange modtagere op, for at dække store områder.

Annoncørernes muligheder

Når brugerne henter centralt lagret data, afslører de samtidig hvilken platform de benytter, og dermed i store træk hvilken situation de er i. Samtidig vil Bluetooth i fremtiden mange steder kunne afsløre, hvor forbrugeren befinder sig geografisk uden brug af det dyre og pladskrævende GPS. Kombinationen af disse to informationer og det vi allerede i dag ved om brugerne, giver annoncøren en unik mulighed for at målrette og styre annonceringen i højere grad end nogensinde tidligere.

Missionen er, at man kan følge en forbruger fra han står op til han går i seng. På den måde har man 10 procent kontrol over, hvornår han får påvirkningerne, så de på ethvert tidspunkt passer til hans sanseposition.

Samtidig kan man kontrollere omfanget af påvirkningerne, så de forskellige platforme og budskaber ikke overlapper hinanden og overeksponerer forbrugeren. Man begynder med at påvirke ham om morgenen, når han henter avisen fra avisens website. Dernæst på vej til arbejde enten på hans PDA eller autoPC. Så på kontoret på PC'en, til frokosten på mobiltelefonen, til mødet på PDA' en osv. På vej hjem fanger vi på togstationens interaktive skærme, når han kommer hjem på interaktivt TV og til sidst på hans PC derhjemme.

En fordel for annoncøren

En af forhindringerne, der skal forceres er, at kontrollen og afregningen af eksponeringerne ligger hos content provideren (websitet, tv-stationen etc.), så det vil være svært at håndtere data på tværs af medier. Men hvis afregningen lægges centralt, bliver der rig mulighed for at følge brugeren og udnytte alle mulighederne.

Det er vigtigt at indstille sig på, at efterhånden som interaktiv markedsføring bliver langt mere end bare bannerreklamer på en PC-skærm, stiger kravet til, at annoncørernes reklamekroner udnyttes optimalt. Det personlige data netværk vil være med til at vende mediefragmentationen til en fordel for annoncøren, og åbne en række helt nye muligheder.

Det er op til medierådgiverne at tage udfordringen op og hjælpe med at drive medierne og udbyderne, så mulighederne ikke forsvinder mellem fingrene på os, fordi ingen har sagt, hvad det er annoncørerne gerne vil have.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu