Gamle medier har problemer med de nye medier

MediaWatch

I en artikel i denne uges udgave af The Economist peges der således på, at Internettet ikke har levet op til de store forventninger, som medieindustrien har haft.

Direktør for America Online's (AOL) Interactive Properties Group, Ted Leonsis, går så langt som til at sige, at digital underholdning har været en fiasko. Det lyder måske besynderligt fra en mand i et selskab, som for få måneder siden købte underholdningsgiganten Time Warner for et større milliardbeløb.

Men ifølge Ted Leonsis købte AOL ikke Time Warner med henblik på at sælge Time Warners produkter over Internettet men først og fremmest fordi AOL og Time Warner er to forbrugerrettede virksomheder med et enormt potentiale inden for cross promotion.

Medieindustriens forventningerne til Internettet har været baseret på en række forskellige forhold:
- For det første skulle Internettet være omkostningsbesparende. Mange af medieindustriens produkter (musik, aviser, bøger, cd'er m.v.) kan jo leveres digitalt, hvilket skulle eliminere behovet for fabrikker, lagerkapacitet osv.
- For det tredje ville Internettet skabe hidtil usete lave barrierer for adgang til de nye marke-der, hvilket skulle medvirke til opblomstringen af nye og økonomisk sunde virksomheder.

Nedturen for medieindustrien kan illustreres med forløbet for den store amerikanske TV-station NBC. NBC var tidligt ude med investeringer i forskellige Internet aktiviteter, og NBC's aktier steg eksplosivt. I november 1999 blev Internet aktiviteterne skilt ud i et selvstændigt selskab NBC Inter-net. Og her sluttede festen. I år er børsværdien for NBC Internet faldet med 89 procent, og tidligere på måneden offentliggjorde NBC planer om at afskedige hver femte medarbejder.

Spørgsmålet er, hvad der er gået galt for medieindustrien. Og her giver The Economist tre bud på forhold, som har haft væsentlig indflydelse på de problemer, som medieindustrien står over for.

Levering

Problemet er klassisk: kommer hønen eller ægget først? Når teknologien ikke er tilstrækkelig udviklet, produceres der ikke indhold til teknologien. Eller omvendt: når der ikke udvikles tilstrækkeligt indhold til de nye teknologier, har Internet brugerne ikke travlt med at kræve implementering af de nye teknologier.

Anvendelse

Penge

Hvis man er pessimistisk, kan man sige, at medievirksomhederne står over for to kedelige alternativer. Enten trækker de følehornene til sig nu og lader andre om at finde ud af, hvordan Internettet kan udvikle sig til et underholdningsmedie. Eller også kan de fortsætte med at hælde penge i Inter-nettet uden helt at vide om - eller hvornår - mediet udvikler sig i indtægtsgivende retning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu