IT leverandører under hård kritik

MediaWatch

Ifølge PLS RAMBØLL Management og Dansk Dataforenings netop udkomne rapport "IT i praksis 2000" har vi i Danmark aldrig haft større IT problemer, end vi har i dag.

Ifølge rapporten er der i øjeblikket et paradoks i den danske IT-branche. På den ene side viser den, at brugerne klager over, at alt for ofte oplever de, at den teknologi de køber ofte indeholder fejl eller endnu ikke er færdigudviklet.

Men samtidig viser undersøgelsen også, at dem der klager over den ufærdige teknologi, selv har utilstrækkelige brugerkvalifikationer.

I lighed med sidste års undersøgelse er det i de private virksomheder utilstrækkelig brugeruddannelse, der er det største problem. To tredjedele af de private virksomheder oplever dette. Manglende brugerkvalifikationer er det næststørste.

I Dansk Dataforening, der er en uafhængig interesseorganisation, er man meget opmærksom på rapportens resultater. Thomas Eriksen, der er informationskonsulent i foreningen, peger på, at der er uklare forhold på forskellige niveauer mellem leverandører og aftagere af IT.

- Det er dér, hvor vi kan gå ind og uddanne og opgradere vores medlemmer med viden fx gennem pjecer. Vi har allerede udgivet pjecen "IT-kontrakten - hvordan og hvornår?", der er en pjece, som Dansk Dataforenings fagråd for IT og jura har været redaktionskomité bag. Den handler om bl.a. om, hvordan man skal købe IT-udstyr eller software. Hvad sker der, når en IT-leverance går skævt og ikke har en klar IT-kontrakt, siger informationskonsulent Thomas Eriksen i Dansk Dataforening, der er en uafhængig interesseorganisation, for folk, der arbejder professionelt med IT til mediawatch.dk.

Rapporten viser yderligere, at i de offentlige institutioner er det derimod leveranceproblemerne, der dominerer. Cirka to ud af tre oplever de tre største problemer, som er fejlbehæftet teknologi, manglende overholdelse af deadlines og utilfredsstillende funktionalitet.

Problemer med at fastholde IT-medarbejdere opleves af hver femte virksomhed, mens hver tredje oplever problemer med at tiltrække dem. Derimod er det hele 42% af de private og 36% af de offentlige, der oplever kompetenceproblemer blandt deres egne IT-medarbejdere.


1) Manglende færdigudvikling/fejlbehæftet teknologi - 68 procent

2) Manglende overholdelse af deadlines fra leverandørens side - 64 procent

3) Leverandøren lover for meget om systemets funktionalitet - 64 procent

4) Utilstrækkelig brugerkvalifikationer på generel IT-anvendelse - 63 procent

5) Mangelfuld tilpasning til organisation og arbejdsproces - 50 procent

6) Utilstrækkeligt brugeruddannelse til nye systemer - 48 procent

7) Leverandøren har utilstrækkelige projektlederkompetencer - 40 procent

8) Manglende engagement fra ledelsen ved indførelse af IT - 40 procent

9) Manglende kompatibilitet mellem eksisterende og nye systemer

10) Mangel på nødvendige kvalifikationer hos IT-medarbejderne - 36 procent


Rapporten "IT i praksis 2000" omfatter 14 temaer samt de IT-strategiske udfordringer, hvor PLS RAMBØLL Management ud fra undersøgelsens resultater giver deres bud på hvilke udfordringer danske virksomheder vil stå over for i de kommende år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu