Fodboldbøller trak seere til TV-kamp

MediaWatch

Seertallene taler sit tydelige sprog om en enorm interesse for en kamp, som normalt ikke ville tiltrække sig mere opmærksomhed end en ubetydelig træningskamp for det danske landshold. Det virker fristende at forbinde de høje seertal med urolighederne i dagene op til kampen, selvom det ikke var den mest positive reklame for fodboldsporten.

Hver fjerde dansker så kampen

Heller ikke sidste års Champions League finale på TV3, med dansk deltagelse i form af Peter Schmeichel på Manchesters hold, kunne mønstre et tilsvarende antal seere, idet kun 21,4 procent af de, der kan modtage TV3 fulgte denne kamp. Der er mere prestige i Champions League end i UEFA Cup'en, hvorfor den større tilslutning til årets UEFA Cup finale er bemærkelsesværdig.

Seertallet for kampen sættes for alvor i relief, når det holdes op mod seertallene for Danmarks landskampe de seneste år. Landskampe kan traditionelt set samle nationen foran fjernsynsskærmene. Specielt attraktive er naturligvis kampe, hvor der virkelig står noget på spil. Det er da også den altafgørende puljekamp samt Play-Off kampene til EM 2000, der er at finde blandt de højst ratende landskampe, men UEFA Cup finalens rating på hele 26 procent er imponerende nok på niveau med de mest interessante danske landskampe!

Abonnenter kan downloade og læse hele artiklen fra nyhedsbrevet MediaWatch nummer 53

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu