Kraftig stigning i reklametid

MediaWatch

En analyse foretaget af Mediacom viser, at antallet af reklamevisninger på TV og den totale reklametid er steget med mere end 50 procent i år kontra 1999. Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på tallene og diskutere hvad det skyldes, samt hvilke konsekvenser det har og kan få på længere sigt.

Danskerne har i år brugt mindre tid foran TV-skærmen end sidste år. Mindre TV-sening manifesterer sig naturligvis i lavere ratings, hvorved problemet med mange visninger og lange blokke opstår, thi hvis de enkelte reklameblokke eller -breaks ikke giver de ventede ratings, bliver TV-stationen jo nødt til at vise det enkelte spot flere gange end planlagt, og en ond cirkel kan dermed blive sat i gang.

Den onde cirkel kan simpelt beskrives som:

Færre seere...
= Længere blokke

Ved færre seere end forventet må stationen vise spottet flere gange end planlagt. Det fører til længere blokke, som medfører øget seerfrafald (zapning), hvorved seningen bliver lavere end normalt, især hvis spottet ligger gemt godt inde midt i blokken. Problemet er naturligvis ikke så stort, hvis de lave seertal finder sted i en periode, hvor TV-stationen har både tid og plads til at give god kompensation for underleveringer, men det er straks værre, hvis det sker i TV-stationernes højsæson, hvor der i forvejen stort set er udsolgt, for hvor skal de ekstra placeringer så lægges ind?

Problemer for TV3

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu